fredag 26 augusti 2016

Torsdag 25, fredag 26 augusti 2016. Födelsedagskalas, Optiker, Besök på Kupan. Husgrupp på kvällen.

På torsdagen började Linn den enda ledighet hon får denna sommar. Hon började ett vikariat direkt efter att hon tagit sin examen och har nu några dagar ledigt mellan det jobbet och nästa.
Hon kom i dag till Örebro, hyrde en släpkärra och åkte till Karlskoga för att hämta en stor bokhylla som föräldrarna köpt där. Hon är duktig på att köra möbler med släpkärra!
Nu ska hon vila upp sig några dagar i sitt föräldrahem. Hoppas att det blir så.

Själv blev jag hämtad av Färdtjänst till Optikern där jag beklagade mig över att jag ej ser bättre trots mina nya glasögon!!!
Gick till "Kupan" och köpte 12 nya, helt underbara små sagoböcker med vackra bilder och som innehöll  kända sagor som jag läst för mina barn och barnbarn många gånger.

Där hämtades jag av Kerstin och Awad och vi gjorde sällskap till Liam ,som fyllde 6 år. Jag hade köpt en bok om "Den gode herden", psalm 23 med bilder som han fick och så förstås en burk kakor, som jag vet att han gillar. Psalm 23, vars första ord lyder:"Herren är min herde, mig skall intet fattas" skulle jag önska att alla de mina kunde utantill. Jag har gjort några tappra försök med en del barnbarn för att få dem att lära sig. Vilken skatt att ha med sig ut i livet!

Jag fick skjuts hem efter födelsedagskalaset och i samma stund som jag steg ur bilen ringde min vän elektrikern. Han och sambon var i krokarna. Passade det att de kom in en stund.
Naturligtvis! Jag hade ett par timmar innan jag skulle till Husgruppen så de kom och fikade. Så roligt med spontana besök bara de slår en signal först.

Husgruppen samlades i går, som oftast, hos vår fina ledare och där bjöds på mat, kaffe med äppelpaj, samtal och förbön. Det är så fina stunder.
När jag kom hem orkade jag inte blogga utan somnade nästan genast.

Så blev det fredag och jag tog en promenad till Holmgatan där Linn var i färd med att städa. Gäster väntas över helgen. Jag passade på att förse mig med plommon i en kasse, Hur kan ett träd bära så mycket frukt, undrar jag. Elsemarie och Lasse har på Facebook uppmanat intresserade att komma dit och plocka. Många plommon hade redan ramlat ner på gräsmattan.

Jag hann precis hem innan Ulla och Anders kom. Anders hade hämtat sin mamma IngaMaj och nu tog vi plats i Ullas bil och så bar det av långt, långt ut i skogen för att få skogsluft.
Vi satt länge där och fikade med Ullas goda äggmackor och kardemummabullar.  SÅ mysigt!!
På hemvägen tog vi en sväng förbi Anders hus i Gropen.
Jag sov en stund efter hemkomsten och nu har jag vaknat till en stund innan jag somnar för natten.

Så lätt jag har för att somna på dagen nu sedan jag blivit äldre. Jag förmodar att IngaMaj också sover gott i natt.
Det är alltså fredag kväll. Såg nyss på TV ett program om Ulla Billquist, en sångerska vars röst jag inte glömmer. Hennes sång hördes ofta i radion i min barndom och tidiga ungdom. Särskilt under kriget tog vi vara på de glädjestunder som radion förmedlade och där var hon självskriven.
Tänker ibland på hur fantastiskt det är att jag, och många med mej, har fått leva så länge och fått vara med om att se utvecklingen i landet.

I kväll talas det i TV om att det går för sakta med jobbet på Migrationsverket med att bestämma angående alla flyktingar som kommit och fortfarande kommer. Någon har uttryckt det som så att det beror på att så många, födda på 80-talet, med s.k. curlingföräldrar, blivit anställda på Migrationsverket och man har lagt märke till skillnaden mellan resultatet av deras arbete och de lite äldre med mera livserfarenhet  som också jobbar där.
Naturligtvis finns också andra förklaringar och det måste vara en oerhört svår uppgift att jobba med människoöden, som de har att hantera på Migrationsverket.

Jordbävningen i Italien i onsdags har nu krävt ca 250 dödsoffer och hoppet om att kunna rädda fler som finns under rasmassorna minskar alltmer.

Kvällen är sen och jag är trött efter dagen så jag ska nu lyssna till fina sånger på Närradion innan jag somnar. Gud är god och jag är så tacksam för så mycket gott Han ger varje dag.
Önskar er alla en God Natt och att solen ska skina i morgon, som den gjort i dag då vi haft högsommarvärme.
Så går en dag än från vår tid och kommer icke mer. Och än en natt med Herrens frid till jorden sänkes ner." Tack Gud att var och en som vill får äga gemenskap med dej! Vilken trygghet mitt i allt elände.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar