söndag 14 augusti 2016

Söndag 14 augusti 2016. I blåbärsskogen.

I kväll somnar jag i Hjortkvarn i mitt vanliga rum med den breda sängen. Jag skriver i min iPhone.
Som jag önskade så strilade solskenet ner genom tallarna medan vi tog för oss av de myckna blåbären! Så fantastiskt mycket bär i år igen! 
Jag var väldigt spänd inför dagens prestation. Skulle ett år göra någon skillnad vad gäller ork och rörlighet?
Nu kan jag berätta att skillnaden var större än jag anat, vilket visade sig i mängden bär som plockades.  
Ulla och Lennart plockade 10 liter var och jag  plockade 41/2 liter. Tro inte att jag är ledsen eller avundsjuk för det! 

Jag äter blåbär varje frukost och jag säger bara till när mina bär är slut så får jag påfyllning från Ullas frys.
Ändå var det lite beklämmande att se hur mycket ett år kan göra med gamla ben.
Balansen är sämre, därtill synen, varför jag blir försiktig i överkant. Terrängen där vi plockar bär är som gjord för vingliga ben men det tar sin tid att plocka på det ställe som Ulla hjälpt mig fram till och när bären där är slut ta sig en bit till för nästa plockning. Klart att det tar tid. Stolen på vägen intill besöktes rätt ofta för att vila ryggen. Då njöt jag av att titta på alla höga träd i solskenet. När min bärplockare var full kom Ulla med en ny, tog hand om bären jag plockat, rensade dem i medhavd rensgaller så att bara rensade bär kom med från skogen.

Inga mygg, inga getingar eller flugor i närheten, kaffe med äggmackor! Perfekt!
Nu har vi alltså 241/2 liter rensade bär här. SÅ tacksam jag är för en så underbar eftermiddag i skogen! Stillheten, ALLT så ljuvligt. I morgon jobbar Ulla men Lennart , pensionären, följer med mig för ännu en dag i blåbärsskogen.

Nu önskar jag er alla en GodNatt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar