onsdag 24 augusti 2016

Onsdag 24 augusti 2016. Återlämnat apparatur till USÖ. Träffat en så hjälpsam invandrarkvinna. Besök med tårta hos IngaMaj.

Jodå, det gick att få på apparaterna och sladdar bakom öron och i näsan, som skulle ge besked angående  event andningsuppehåll och om behov föreligger så kan jag komma  att få en ansiktsmask, som ska motverka detta. Om fyra veckor får jag besked.

När jag ska till sjukhus, tandläkare och optiker brukar jag alltid, för att vara säker på att komma i tid,anlita Färdtjänst. På återvägen tar jag ofta bussen.
Mellan klockan 8 och 11 i dag skulle väskan med grejorna vara återlämnad. Ringde Färdtjänst men insåg att den långa kötiden för att få svar kunde användas till att i stället prova med att ta bussen eller promenera.
På bussen fanns en invandrarkvinna (klädseln avslöjar). Hon hörde när jag frågade chauffören om bussbyte och hållplats för avstigning. Vid Järntorget skulle jag byta buss och var lite osäker om rätt hållplats till ingång L på sjukhuset. Vilken buss skulle jag välja?. Då hörde jag bakom mig:"Mamma, mamma" och kvinnan kom fram till mig och sa vilken buss jag skulle ta och meddelade att hon skulle också till ingång L så jag kunde följa med henne.  Så skönt för mej. Innan de stora byggnadsarbetena började vid USÖ var det inga problem att hitta rätt. Men nu! "Sitt här och vänta tills bussen kommer", sa hon och visade mig en soffa.
 Nu fick jag hjälp att ta mig fram på nya vägar sedan jag lämnat bussen och jag var mer än glad för hennes välvilja.

När jag med buss tagit mig hem ringde jag min lillasyster IngaMaj. Fick, trots flera signaler på både hemtelefon och mobilen, inget svar. Kanske var hon inte hemma. Jag tog en bit prinsesstårta sedan söndagen och promenerade med rullatorn dit. Hon satt på sängen och väntade på Hemtjänsten. Hon kan ej ta sig till rullstol eller rullator utan hjälp. Jag vågade inte ensam försöka få henne på fötter så vi fick vänta en dryg timme innan det var dags för nästa besök. Hon har hjälp varannan timme.
En trevlig kille tog henne till rullstolen och vi kunde alla tre fika med tårta.

Fick veta att den här killen skulle börja på sjuksköterskeutbildning. Beundransvärda människor de är.
Förstår att det är svårt för IngaMaj att ha det så här. Hon får viss hjälp med träning att gå med rullator men då är de två som hjälper henne och det värsta är väl att tiden inte räcker till.

Minsann hann jag sova middag i dag också. Den här veckan har jag vaknat klockan halv sex varje morgon. Undrar om det kan ha att göra med att yngsta dotterns nya jobb betyder att hon åker med tåg från Örebro några minuter över sex varje morgon. Jag har önskat att få ett sms när hon sitter på tåget. Det får jag.

 I dag har det varit en underbar dag med sol och värme.
I Italien lider man efter en stor jordbävning med många döda. Så fruktansvärt att se förödelsen men också att tacksamt höra hur frivilliga i massor strömmar till för att ge hjälp. Det goda hos människan finns och kommer till uttryck vid sådana här tillfällen. Sverige ställer upp med hjälp om Italien önskar det, sa statsministern i TV i kväll.

I morgon blir det födelsedagskalas för ännu ett barnbarnsbarn. Jag ska först till optiker för ny synundersökning. Hämtas där av Kerstin.

Nu önskar jag er alla en God Natt. "Herren är vår herde, oss skall intet fattas." Psalm 23. Jag älskar den psalmen och är glad att jag i unga dar lärde mig den utantill. Sov Gott!



1 kommentar:

  1. Hälsa Inga-Maj från Skåne-Karin är du snäll Ruth!!!

    SvaraRadera