söndag 21 augusti 2016

Fortsättning på lördag 20 augusti 2016. Forntid direkt. Om dagen skriver jag i morgon.

 Dagen i dag är en märklig dag och jag skriver om den i morgon.
I går skrev jag om "Forntiden" och avslutade med den 28 februari 1995. Då tar vi vid där vi slutade.

Mars 1. "Kvar i Hjortkvarn. Skrivit brev till Gud. Bakar, hänger tvätt, lagar kläder. Skulle börja skriva, men är nu åter tveksam. Jo jag SKA skriva." Så står det i dagboken den dagen och jag begriper ingenting men tänker att kanske jag längre fram får någon förklaring, så därför tar jag med det. Åkte tydligen hem till Örebro.

Mars. 3. " Jag fyller 68 år. Fikade med Magnus på morgonen. Det blev en fantastisk födelsedag. Fick en fin klänning och en stor vacker blombukett av barnen med familjer. Klänningen passade perfekt. Den skulle Georg ha gillat var min spontana reaktion. Så glad jag blev!
Mars 4.Lördag. Kristin här. Britt, min barndomskompis kom med tåg på em.
Mars 5. Söndag. Vi gick tidigt till Gudstjänsten. Britt och jag hjälpte till med kyrkkaffet där 300 semlor serverades.
På kvällen var vi på möte i Betania där Lundhagskyrkans barnkör med sin ledare Maria Landh sjöng.
7 och 8 mars. Vi promenerade med Linn till Konserthuset på lunchmusik och lite smakprov av Passionsspelen. Linn skrek och skulle hem till mamma så vi stannade ej så länge. Dagen därpå gick vi till slottet och promenerade Kulturstråket. Fikade hos Elsemarie, Linn och Filip efter det.

Mars 11. Britt åkte hem till Stockholm med tåget. Jag åkte till Hovsta och Grattade Martin, något försenat, födelsedag 5 mars. Elsemarie och Lasse i kyrkan där Psykolog Alf Svensson håller i ett möte om äktenskap.

Mars 12.Söndag. Ire'n och jag åkte med Glenn från Verdandi till Rockesholm och Ralf som är där för behandling.
Mars. 16. Kallelse till Neurologen Peter Sigfridsson på USÖ. Tog ultraljud på Halsådrorna.
Mars. 17. Jonas och Petter kom med Lennart på morgonen. På bio på kvällen.
Mars. 18. Många gäster av olika slag på middag här.
Mars. 19. Söndag. Lagar kycklingmiddag på 3½ kg kyckling. Räckte gott till 11 personer.
Maria, Sven och Elsemarie sedan till Passionsspelsövning. Jag ringde några samtal och skrev ett brev.
Känner mig pigg och är ej trött (står det i boken) men är ofta yr och ser dåligt och det är jag ledsen för.
Mars 20. Har en olycklig vän som ringer nästan varje morgon och jag ger den tröst jag förmår.
Linn här. Elsemarie till doktorn med Filip, som har en knöl bakom örat. Linn och jag tittar på film från hennes tidiga år och hon skrattar gott åt sej själv.
Mars 21.Tisdag.  Magnus kom tidigt med sin väska och sedan iväg till trafikskolan. Jag till USÖ för ultraljud av hjärtat. Ulla kom en stund före sin körövning i Mikaelskyrkan. Jag hämtade Börje Rådberg och vi åkte till Marieberg på RIAbön. Håkan Blome', Ingrid, Gullan och Arne också.
Kalle Friberg från tidningen Petrus här och fotograferade mig. Ingen aning varför.
Mars. 23. Elsemarie och Lasse till Hypoteket. Jag hos Linn. Lennart lunch där i dag.
Kvällen i Kyrkan på Mellan Östernmöte.
Mars. 24.Fredag. Gurli Holmer kom klockan 9.00 och bjöds på nygräddade Grahamsbullar till morgonkaffet. Bakade sedan semlor och Nötrulle. Herta och Britta kom och fikade och jag fick så vackra tulpaner. IngaMaj och jag pratat i telefon en hel timme på kvällen!

Mars. 25. Lördag. Bönedag i kyrkan. Jag där 9.00 till 12.30. Sedan hem och fixade mat till  Sanna och Lova med en kompis. Klockan 4 gick jag med Filip till Elsemarie på Musikhögskolan. Kristin följde med mig och när vi kom hem fanns  Petter, Jonas, Lotta och Bernard här. De hade ätit överbliven mat. Så Bra!  Kondens i skorsten åtgärdades av sotare samma dag.

Mars. 27- 31.Måndag till fredag. Massor av snö.Pojkarna, Linn och jag till Hjortkvarn igen. L.vaknade på natten och längtade efter mamma men somnade om. Pojkarna i skolan. Linn sitter framför TVn och "ammar" Bagitta, älsklingsdockan. Så gulligt! åker traktor med Lennart.
Vi hämtas av Elsemarie på förmiddagen. Jag till Emy på em. Hon är ledsen. Alla har vi våra bekymmer.

Nu är det slut på mars månad också. Jag skriver så utförligt för att väcka minnen hos de inblandade.
Nu har dock dagen svunnit. Om den skriver jag i morgon. Linn och Sebastian har anlänt till Växjö, Filip till Göteborg. Allt i sin ordning. Elsemarie åker i morgon med tåg klockan 6.00 för att hinna till sitt nya jobb i Katrineholm. Brrr! Jag vet att hon kommer att klara det!

Sov Gott, kära vänner! Så gott att veta att Gud bryr sej om just dej, som läser det här. Han bryr sej och för honom kan du berätta allt. Både det som bekymrar dej och det som roar dej.
Jag sätter mej ibland i fåtöljen i vardagsrummet, tittar på klockan på köksväggen och säger till Jesus att "nu sitter vi här Du och jag och bara är tillsammans i 10 minuter." Ibland blir det lite mer men vi behöver inte säga något. Bara vara tillsammans. Vila, Vila!




.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar