lördag 19 mars 2016

Lördag 19 mars 2016. Så roligt det är med överraskningar!

Fixade lunch innan det bar iväg med Färdtjänst till stan. På lördagarna har Handelsbanken på Stortorget öppet och där kan man ta ut pengar i kontanter. En del banker hänvisar till Bankomaten eller uppmanar kunderna att handla i affärer med kortet. Jag föredrar Stortorgets bank. Där har de också en liten kaffehörna där kunderna kan sitta och njuta av kaffe med dopp.
I dag hade jag inte tid att ta vara på denna fina gest.

När jag, från banken, gick ut på stan igen, ringde Sven. Maria och han var ute för att köpa blommor till sina utekrukor, kom och hämtade mig och vi åkte till "Naturens Hus" vid vattnet. Lite för kallt för att sitta utomhus tyckte vi men förtäringen smakade lika bra inomhus.

En sådan där liten spontan utflykt i sällskap med familjen gör mig så gott. Jag får energi och blir glad.
Amer hade vaknat när jag kom hem. Hade ätit lunch och fått besök av Abdullah, en kompis, som varit här tidigare.

De flesta invandrarna längtar hem till de länder de kom ifrån när dessa länder fungerade som länder ska fungera. Men krig och fattigdom tvingar dem att söka sig ett liv i Europa En del lyckas, andra inte.

Något som förvånar både mig och andra är att de inte erbjuds undervisning i svenska tidigare.
Varför de inte kan få börja lite smått redan innan de fått uppehållstillstånd. Visst, en del bor långt ifrån något SFI, men då undrar jag varför inte en pensionerad lärare kan anlitas för att åka dit där invandrarna finns för att ge  undervisning och hemuppgifter medan de väntar på sitt uppehållstillstånd. Naturligtvis måste detta få ta sin  tid, men då skulle ju inlärningen gå snabbare om de redan börjat under väntetiden då de bara går och väntar utan att ha något att syssla med.
Många vill ju inget hellre än att få börja Högskolestudier och behöver då goda kunskaper i svenska språket.
 Många vill inget hellre än att det ska bli möjligt för dem att åka tillbaka till sina hemländer och lämna Sverige för gott. Att kunna lite svenska är väl inte heller för dessa något större fel.

Nu fick  jag säga lite av det jag tänker. Inte alls säkert att det är så vettigt, men sådant kan ju ibland leda till att nya tankar hos andra människor kan växa fram.
Jag säger, som Kyrkoherden jag älskar att citera:" Så här tror JAG, sen får NI tro vad NI vill!

Nu tror jag att jag gör bäst i att avsluta min blogg för i dag. Önskar GodNatt till er alla!
Just nu meddelar de två invandrargrabbarna att de vill följa med till Lundhagskyrkan i Hovsta i morgon kl 11.00 Ska på något sätt ordna med skjuts åt oss från Trängkårsvägen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar