torsdag 6 mars 2014

Torsdag 6 mars 2014. Ingen dag är den andra lik.

Försov mig i dag. Mobilen urladdad. Klockan 10 skulle jag få besök av ett par vänner. Semlor var utlovade. På utsatt tid kom vännerna och kaffe och semlor på bordet. Vi hade bestämt vad vi skulle samtala om så det var bara att sätta igång. Det rörde sig om trosfrågor och Bibelns betydelse för att vi ska veta vem Jesus är och om de första kristna,som fick utstå förföljelse för att de trodde att Jesus verkligen var Guds son. Jesu försoningsdöd på Golgata, som en gång för alla gav människan chansen att få en bruten gemenskap med Gud återupprättad. Goda nyheter för den som ej visste det.

Efter det besöket kom Kristin, barnbarnet,för att äta lunch med mej, Dillkött på kyckling. När jag var nygift var det kalvkött som gällde. Fin kvalite' ooch lågt pris! Vi fikade med bakelse för att fira våra födelsedagar. Bytte presenter. Båda lika nöjda och glada. Isak blir alldeles till sig när Kristin kommer och de två tog en långpromenad.

En stund senare ringde en vän, som var ledsen,"nere" och hungrig. Jag föreslog ett besök hos mig då jag gärna bjuder en hungrig på en bit mat. Ett stort paket fisk stektes och tillsammans med potatis och god sås mättades vännen. Ännu en vän kom för ett första besök hos mej och nu var vi tre, som delade på en bit nötrulle till kaffet.
En lycklig, men trött dotter, ringde från tåget på väg hem från en tvådagarskonferens på Västkusten. Vi använder ibland tiden på tåg till mobilsamtal. Ojojoj, tänker jag och förstår att det hänt en del under min levnad!Tacksam att jag fått vara med och se detta ske! 

Nu till Borensberg igen. Nu använder jag mig åter av den lilla fickalmanackans anteckningar.Den 27 juli åkte Maria, Sven och deras tre pojkar till Stockholm. Jag i Örebro och tog hand om Kristin. Ser att"Fredrik slagit ut en tand i Eskilstuna."De stannade nog till i djurparken där, på väg till Stockholm kan jag tro.
Den 29 juli:"Farmor åkt hem till Jerusalem och Mikael slagit ut en tand." Två kusiner med förlorade tänder denna vecka, alltså!  1 augusti åkte jag hem till Borensberg i sällskap med Bernard, 2 år.Vi tog nästa dag buss till Småland. Samma dag åkte Georg till Österrike. Efter några dagar hos mamma åkte vi med Ulla och Lennart till Borensberg. De tog Bernard med sig till Örebro.
Den 11 augusti åkte jag tillsammans med Elsemarie och bästisen Helena till Örebro.
Dagen därpå var den stora dagen inne då vi fick nycklar till vårt hus. Förre ägaren flyttade till sin lägenhet. Nu var huset tomt och väntade på familjen Landh!

Jag tog Mikael och Mattias med hem till Borensberg.Georg kom till Stockholm från Österrike, lånade flyttkärra och kom till Borensberg klockan ett på natten till den 14 aug. Vi packade den full med sängaroch annat nödvändigt för första tiden och körde nästa dag till Örebro! Georg fortsatte till Stockholm. Inte att undra på att hans hjärta tog stryk!
Själv lånade jag Lennarts bil och åkte tillbaka till Borensberg för att fixa till det lite. Slut på vecka 32.
En spännande vecka skulle vecka 33 bli men den sparar jag till nästa inlägg för nu måste jag sova. Såg för en stund sedan att mitt barnbarn Emil, boende i Stockholm med sin familj , i dag börjat blogga. Det ska bli intressant att följa. En intressant människa har han alltid varit, "den lille Emil".

" Så går en dag än från vår tid och kommer icke mer, och än en natt med Herrens frid till jorden sänkes ned." Jag älskar den psalmversen för den påminner mig om när skolan var slut för dagen och nu, som vuxen, känner jag friden inför natten. Sov Gott, vänner! Det är fortfarande oroligt i världen, speciellt i Ukraina, just nu. Arma människor!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar