lördag 29 mars 2014

Lördag 29 mars 2014. Vad mera?

Vilken fin lördag! Sol, sol hela dagen och 17 grader! Jag tog en promenad till frukosten, som jag var inviterad till. Fick följa med till "Livlinan", en av de nyare second hand i stan. Handlade ett par småsaker innan vi åkte vidare till en stor loppis,där privatpersoner stod vid sina bord och bjöd ut sina prylar. Massor av invandrare trängdes med ganska många infödda.
Jag kom hem med fem tavlor. Motiv från Örebro på 60talet. Ja vad skulle jag nu ha DEM till?. Dottern föreslog att jag kunde ju alltid ta ner några som redan hänger på väggarna och hänga upp de nyinköpta i stället. Varför inte?
Utanför den stora loppishallen stod några invandrare med ett fruktstånd och det kunde vi inte missa så det blev ytterligare inköp.

Resten av dagen ägnades åt läsning av tidning. sådd av tomatfrö och perenna luktärter i krukor. Nu är det vår och i natt klockan två kommer min klocka i köket att visa rätt tid. Jag kan inte längre tänka att jag har en timme till godo.

Nu till år 1983,igen! Det hände ett par saker ytterligare detta år och det ska jag berätta om. Det hände sig att vår familj försåg polisen med en stor summa pengar, och detta på kort tid, under hösten. Jag åkte med Georg i den bil, som tillhörde en av de anställda på firman i Stockholm. Jag minns ordet "turbo"i samband med denna bil. På väg från Vivalla in mot stan stoppades vi av polisen." Det gick visst lite för fort här"! Det blev en böteslapp på 600 kronor, som jag tog hand om. Ett par dagar senare ringde Elsemarie från Västerås. "Jag stoppades av polisen för jag cyklade mot rött ljus och så hade jag en kompis på pakethållaren. Fast jag fick inte fullt pris för båda utan jag fick rabatt för att jag gjorde två fel samtidigt."  "OK, ta med dej böteslappen när du kommer eller skicka den!"

I mitt köksfönster såg jag en morgon poliser stå och stoppa bilister utanför den närbelägna kiosken.
Jag visste att Maria var på väg för att hämta mig för jag skulle vara barnvakt hos dem. Tänkte ringa och varna men jag visste att Maria var mycket noga med trafikreglerna så det bedömdes som onödigt. Plötsligt kom hon gråtande in i köket. "Jag missade skylten där nere, satt och tänkte på något". OK sådant händer. Jag bestämde mig för att stå för hennes böter. Det var ju för min skull det hände.

När Ulla och Lennart var med Georg i Israel skulle jag en dag åka med barnen till deras farmor och hälsa på. En strålande, solig höstdag var det. Jag såg till att barnen satt fastspända, körkortet i väskan, allt OK. En bit innan vi var framme stod polisen och stoppade oss. Jag visste ju att allt var som det skulle. Jag var så nöjd, log mot dem och undrade om de ville se körkortet. " Nej, men du kör ju utan tända lyktor." I all sin dar! Inte kom jag ihåg att på den bilen måste man se till detta manuellt och solen sken och det var förmiddag . Jag samlade efterhand ihop alla fyra böteslapparna och betalade. Summan blev drygt 2000 kronor. Så märkligt att det som så sällan händer skulle råka sammanfalla under kort tid denna höst.

Den 11 december åkte vår vän Kristina hem till Stockholm för att förbereda sin resa till Paraguay. Det står i min bok att jag grät sedan hon rest. Det var så roligt att hon bodde hos oss och jag saknade henne mycket.
När vi förra omgången bodde i Örebro fungerade vi som familjehem och hade god kontakt med socialen. Nu hörde de av sig igen. Denna gång ville de placera en 20årig tjej här för en tid. Hon bodde här ett tag och jag fick god kontakt med hennes mamma och bröder.

Dagen före julafton kom Georg och Dagny från Stockholm. Efter julaftons morgonkaffe tog vi taxi till Brickebacken och hade en fin och trevlig julafton hos Kerstin med familj. Den äldsta av de tre pojkarna var nu nästan 12 år gammal. Juldagen var Maria och Sven med sina fyra barn här tillsammans med Marias pappa, Börje. Elsemarie tog en tripp till Göteborg ett par dagar efter jul.
Nu hinner jag ej i kväll berätta om den arabiske prästen, som besökte oss i november. Det får bli i nästa  inlägg.
Nu önskar jag er en God Natt! Vi får sova en timme mindre denna natt så jag går till vila nu! 
Misslyckades med att få med ett foto!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar