lördag 24 augusti 2013

Treårskalas 24 augusti 2013. Lite mer om år 1977.

Jag börjar med Frysboxen. Gav den verkligen en chans när jag lät den gå hela natten men se, nu gav den klart besked. Plus 5 grader fortfarande betyder ny frysbox eller skåp. Ska ge mig ut på måndag och kolla läget. Känner mig gladare nu när jag med säkerhet vet att allt hopp är ute. Det finns ju gränser även för en frysbox, som begagnad inköptes år 1994. Känns bättre också sedan jag förmått mig att slänga ett begränsat antal matportioner och samlat bären i en gryta för att i stället få ett antal burkar sylt att ge till barnbarnen. Nu är det i stort sett bara ett mindre parti bröd kvar och dess öde avgörs på måndag. Skönt att ha kommit så här långt.

Glad i hågen kunde jag alltså träffa den trevliga treåringen tillsammans med föäldrar, kusiner och övrig släkt. Det är roligt när jag har möjlighet att vara med på födelsedagar för jag träffar ju många fler än föremålet för firandet.
Annat bra, som hänt i dag är att min trädgårdsvän återkommit och kom hit och fixade sådant som jag inte kan (eller vill) göra. " När var det dina väninnor skulle komma?",frågade han. "Nästa vecka", blev svaret. Då tog han itu med att redan i dag också rensa mellan stenplattornaFint skulle det bli! Nu är det bara inomhus, där jag själv måste agera, som kan utgöra hinder för besök.
Ulla har nu på nätet kollat in Frysboxar (billigare än skåp) så jag kan, på måndag, telefonledes inhandla en sådan, tror jag.
Men nu till Mellanöstern år 1977. Den här dagen åkte vi till de västra delarna av Jerusalem. Besökte Knesset, Israels " riksdagshus", som invigdes år 1966. Det kostade 7 miljoner dollar och finansierades bl.a. av familjen Rothschild i England. Den över fem meter höga menoran = sjuarmade ljusstaken, symbolen för staten Israel, står mitt emot ingången. Prydd med scener ur judiska historien och skänkt av det brittiska parlamentet. Knesset består av 120 ledamöter, som väljs vart fjärde år. Rösträttsålder 18 år.Så var det i alla fall då.
Vi åkte vidare till Hadassasjukhuset som har en liten synagoga med de  tolv världsberömda fönstren med glasmålningar av Marc Chagall, föreställande Israels tolv stammar. Första Mosebok kapitel 49.
Så otroligt vackra.
Här en bild föreställande Knesset.
I och med detta säger jag Godnatt. Ska försöka få med Chagallfönstren nästa gång.Glad över att ha frysgrejorna under kontroll går jag nöjd till nattens vila. Gud är god.Tack, Gud, för en underbar dag med sol och värme och allt annat gott! "Jag är Ditt barn, Du är min far, o, salighetens gåta," som han skrev författaren Sven Lidman.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar