tisdag 27 augusti 2013

På resa år 1977. Saftkokning och bärplockning tisdag 27 augusti 2013.

I Nablus finns Jakobs brunn. Varje gång jag besökt denna plats har jag ställt mig frågan hur det var möjligt att gräva denna brunn. Den är 27 meter djup och mäter två och en halv meter i diameter.När Jakob vände åter från sin morbror Laban, tillsammans med sina fruar Lea och Rakel och hela sin stora familj, slog han läger i Nablus, köpte en bit mark och grävde där en brunn för sin familj, sina tjänare och djuren. Den har sedan dess varit känd som "Jakobs brunn." Vattnet är gott och det är självklart att  man ska dricka av det. Det var där som Jesus mötte den samaritiska kvinnan som vi läser om i Johannes Evangelium kapitel 4. En berättelse som det ofta predikas över.
På 300talet byggdes här en kyrka med brunnen mitt i kryptan. Kyrkan förstördes dock men år 1860 restaurerades kryptan. Att komma till Jakobs Brunn är viktigt för resegrupper från olika länder.

I dag har vi haft ett strålande sommarväder. En stunds blåbärsplockning i eftermiddag gav en och en halv liter bär. Morgondagens frukost räddad!
Innan bärplockningen hann jag dock koka fyra liter saft av upptinade bär från frysen. Den senare håller jag koll på så den håller rätt temperatur innan jag lägger i det som jag fick bortforslat och som förvaras hos Anna och Fredrik.

Nu är det dags att sova. I morgon är det en hel del som ska hinnas med. Jäktar gör jag dock inte numera utan tar dagen som den kommer. Steg för steg. Avslutar med "Blott en dag ett ögonblick i sänder, vilken tröst evad som kommer på. Allt ju vilar i min Faders händer. Skulle jag, som barn väl ängslas då?."
Nu sover vi alla gott och hoppas på sol också i morgon.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar