torsdag 22 augusti 2013

Så lägger frysboxen av. Torsdag 22 augusti 2013. Vad göra?

Egentligen kanske jag inte skulle skriva eftersom jag är aningen omtumlad av det som har hänt men ibland blir det lättare att bära motgångar om man får ventilera dem med någon så nu, bloggläsare, skriver jag av mig till er så sover jag kanske bättre. I Bibeln, någonstans, står det ungefär så här:" inga andra svårigheter än de som vanligen möter människor drabbar er." Nu är det inte roligt alltså!

Dagen har varit solig och varm och alla har sett ut att njuta av ännu några sommardagar, för fler ska det bli! Jag städade upp i köket sedan gårdagen, gick sedan i sällskap med Isak till Tobias som bjöd på kaffe och macka. Gick hem och gjorde det jag hade tänkt, nämligen jobba en del i trädgården. Det tog sin tid. När jag avslutat det jobbet gick jag ner i källaren för att kolla frysboxen, som ett par dagar visat för hög temperatur. Nu hade den fullständigt lagt av. Att gripas av panik ligger inte för mig och hjälper ju sällan, så jag funderade.Varför vänta till kvällen när jag under dagen skulle kunnat få in en ny frysbox om jag hade kollat tidigare. Men sen som vanligt så stod jag där alltså med ett stort bekymmer. I boxen fanns kött, grönsaker, bröd och , värst av allt , de fina hallonen som jag plockat i trädgården och som det fanns ganska mycket av. Även jordgubbar, björnbär och blåbär.

Jag bad en stilla bön om hjälp att klara av detta missöde. Kom att tänka på barnbarnet, boende på samma gata som jag. Hans fru Anna med son Johannes kom och hämtade sedan jag noga sorterat det som var viktigast att få in i frysen, nämligen kött och grönsaker.Detta hade de plats för. Sedan tog jag ur frysen i köket, bröd och annat som går att frysa om eller som kan få förstöras och fyllde på där med hallon och annat, men ändå mycket som inte finns omedelbar räddning för, så nu blir det att inhandla stor mängd syltsocker och använda fredagen till att koka sylt på det "överblivna".

Jag hade tänkt mig en helt annan blogg i kväll men nu är det som det är och jag har nu, som jag förut nämnde, skrivit av mig på det att jag må kunna sova utan att tänka på morgondagen.Åter ett Bibelord: "Var dag har nog av sin egen plåga, så bekymra er inte för morgondagen. Tack Gud för att Du alltid har en utväg och hjälp så jag får tag på en frys igen! Amen!  Nu sova, tacksam att jag fick "fryshjälp" för en del i kväll, snabbt och behändigt.. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar