torsdag 29 mars 2018

Torsdag 29 mars 2018.. En blogg om "Forntd"

Lika bra att beta av lite av den gamla "goda" tiden. Jag är ju 91 år och om jag ska hinna så!!
När jag senast ägnade mig åt detta ämne så hade jag kommit till 1 mars år 1997.

År 1997. 26 februari åkte jag till Majken i Göteborg via Lundsbrunn, där Majken befann sig.
Mars 3. Jag fyllde 70 år. Jag morgonfikade i köket. Vi jobbade sedan med Majkens planerade flytt från Göteborg till Lundsbrunn.

Jag åkte hem på kvällen. Fick stor blombukett av barnen och fin middag.
Mars 6. Filip kom tidigt till mej. Föräldrarna med Linn till akuten.  Anledning står ej i min Dagbok.
Samma dag vid tvåtiden åkte jag med tåget tillbaka till Göteborg där Majken behövde mig
Tydligen åkte jag bara hem för att barnen skulle få tillfälle att uppvakta sin mamma!

Mars 9. Parentation i Mölndals Pingstkyrka där Vidor varit medlem.
Mars 11. Bakat Grahamsbullar, chokladbröd, fyra sockerkakor, en tårtbotten.
Birgitta och Majken i kyrkan  för planering inför begravningen på fredag.
Mars 14. Begravning . Märkligt nog står inget mera den dagen. Tiden räckte nog inte till.

Mars 15. Efter begravningsmiddagen i Majkens och Vidors hem var det en del att göra. Vi hjälptes alla åt med att få allt på plats. Birgitta skjutsade mej till tåget och vi fick en pratstund i bilen.
Jag hämtas i Hallsberg av Ulla.
Mars 16.Jag tvättar och stryker. Ulla till Hembygdsföreningens årsmöte och sjunger "Fridas Visor" av Birger Sjöberg. Jag tar bussen till Örebro.

Mars 17. Lennart lunch. Raggmunk. Efter Dagis hämtas jag. Barnen och jag gräddar pannkakor.
Lagarbete! Jag gör smeten. Linn häller lagom mängd smet i stekpannan.
Filip, snart 2½ år  lyfter pannkakorna till serveringsfatet och ser mäkta stolt ut för den bedriften.
Med sylt och vispgrädde åts de fina pannkakorna.

Mars 19. Linn kom på morgonen. Vi fick en dag ensamma. Linn gjorde som Pippi Långstrump. Bakade pepparkakor på golvet..På ett stort skärbräde. Jag bakade tekakor. Ibland pratade vi med varandra, ibland för oss själva. Kanske skönt det också. Så mysigt vi hade!
Bara vi två! Vi gick hem innan Elsemarie kom med Filip från Dagis och hon strax iväg till Föräldra mölte. Lasse tog hand om barnen och jag kunde gå hem.

Jag  tar paus innan jag berättar om resan till Danmark.
Jag kan försäkra att det blev en lååång paus.
Mars 21.Hälsade på hos Emy. Handlade i Ekershallen till morgondagens resa. Lennart lunch.Bakar bullar. Elsemarie med Linn till simhallen. Sedan fika här.

Ulla och pojkarna kommit hit och hela familjen sover över här.

Mars 22.  Klockan 4 var jag ute och skottade snö!!! Klockan 5 startade vi från Holmgatan. Nu skriver jag som det står i Dagboken."Så kul med 5 dagars avkoppling i Danmark!
Snart blev det barmark och solen strålade. Lennart körde till vårt rastställe där vi skulle äta vår medhavda frukost. I år mår han inga krämpor. Tack, Gud! Sedan kör Lasse. De är båda så skickliga bilförare. Den här gången är resan ännu roligare för Lennart och Ulla har skaffat sig en Folkvagnsbuss där vi alla får plats.  Vi åt lunch på färjan. Filip hade så roligt i lekrummet på båten.
Vi kom till Blockhus klockan tre. Lägenheten här är mindre än i Grönhöjstrand men mysigare.
Blomkålssoppa till kvällsmat.

Jag somnade gott i Allrummet medan de övriga spelade sällskapsspel utan sömnbehov!!
Mars 23. Efter frukost gick vi till badet som är mycket finare än i Grönhöjstrand. Jag vågade åka rutschkana. Så kul! Efter lunch, köttbullar, tog vi promenad till den lilla pittoreska byn där vi åt glass i glassbaren
Linn och jag läser ur boken"Lotta på Bråkmakaregatan" . Jag är så trött men inte Linn.

Mars 25. Härliga dagar i Danmark. I dag tog jag en ensam promenad på stranden och grät lite efter Georg. Saknar honom.
Mars 26. Packar ihop och åker hem.Ulla och Elsemarie studerade kataloger om sommarhus i Sverige,
Ulla och pojkarna åker till Hjortkvarn sena kvällen. Lennart stannar kvar för att jobba nästa dag.

Mars 27. Rörigt och tråkigt att plocka upp, Lasse till jobbet på Risbergska. Bernard äter lunch hos Hallqvists. Jag vill bjuda på våfflor men Elsemare ska städa så det får bli en annan gång.
Ulla har migrän efter att ha kört hem i går kväll i stället för att stanna över natt här.
Förstår om hon ville hem och ordna för påskfirandet.

 Mars 28. Långfredag. Inget påskpynt men en underbar bukett tulpaner som Linn kom med i går och gjorde mig så glad. Jag är, som vanligt yr på grund av luftombytet !!
Mars 29.Påskafton. Blir hämtad av Magnus till Påsksupe' hos Kerstin och Awad. Ser de små hundvalparna som är sålda och ska flytta såsmåningom. Jag får skjuts hem av Mattias och Magnus.

Mars 30. Påskdagen. Sommartid börjar. Jag går till Emy en stund.
Anna och jag åkte till Påskgudstjänst i Hovsta.  Maria, sjöng så fint sången: "Maria varför gråter du?" Ett fint Påskdrama fick vi också se. Jag stannade kvar och fick fin middag hos Sven och Maria.
Mars 31. Annelie och Carina kom på besök. Så trevligt!
Så var mars månad år 1997 med allt roligt avslutad, Jag intar sängen. Och sjunger: "Ej jag känner morgondagen. Blir den solljus eller grå? Därför är den icke heller någonting att bygga på. " osv,

GodNatt mina vänner! Sov Gott!  .
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar