onsdag 19 juli 2017

Onsdagen den 19 juli 2017. Hämtat från frysboxen och sagt farväl till det hus där jag tillbringat 23 år.

Ja dagen började med att jag bad en bön till Gud att han skulle ge mig tips om hur jag skulle kunna få hjälp med att tömma frysboxen på Trängkårsvägen. Den frysboxen köpte jag av en konservator för några år sedan. Den kommer att hålla ännu många år och får behållas av Fredrik och Anna.  Den står så bra i matkällaren.

Jag ringde min vän Anna Torgny. Kunde hon hjälpa mig. "Så gärna. Vad roligt att få hjälpa till!"
Att ha sådana vänner är guld värt.
Jag hämtades. Vi drog iväg. Tömde frysboxen, Kramade om varandra där vi stod i köket. Vi fällde en tår. Då kom jag på att det var väl ingen som mer skulle passa att på mitt sista besök i det hemmet finnas med än just Anna. Vi har så många gånger suttit vid bordet i det köket. Ibland bara vi två. Vid
andra tillfällen  tillsammans med Ingrid och Folke Sandin, båda nu hemma hos Gud, samt Gullan och Arne Österberg. Vi hade en bönegrupp som träffades varje vecka under ett antal år. . I någon tidigare blogg har jag berättat om detta och vilken betydelse det hade!

Nu kändes det bra att stå  där i köket och och påminna oss detta och även sända en bön till Gud om att han alltfort skulle vara med i detta hus och att Fredrik, mitt barnbarn, med sin fru Anna och deras söner Johannes och Lovin ska få uppleva att "I detta hus bor Gud". Ber att han ska hjälpa dem med allt  det, som nu ligger framför dem av intressant sysselsättning!

För mej är det ännu lite skört i känslovärlden men det går snart över.
Att efter 23 års nedslitning av ett hus se att både det ena och det andra behöver åtgärdas, vara ensam med allt, ha nedsatt syn och avtagande krafter då mår man bättre av att lämna över till unga människor som orkar och med glädje griper sig verket an!

Georg och jag "tog tag i " sådana hus vid minst tre tillfällen. För oss var det, av ekonomiska skäl, enda sättet att "komma över" ett eget hus vid de tillfällen då Georgs arbetsuppgifter krävde att vi måste flytta och därmed söka ny bostad. Grubbensgatan, Borensberg, Eklundavägen. Vad vi jobbade!
Särskilt Georg. Tidigt uppe, tapetserade, målade, var med och byggde ny källare!

Samtidigt var det ju roligt att fantisera och planera och att det, även med enkla medel, blev som vi ville ha det och så det passade våra behov vid varje tillfälle.
Nu börjar datorn krångla precis som i går kväll och jag ser bara en utväg och det är att skicka iväg i befintligt skick, Hade tänkt skriva om ett besök i dag men gör det i morgon Godnatt och Sov gott!  
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar