fredag 21 juli 2017

Fredag 21 juli 2017. Trevlig dag hos dotter och svärson.

Och det var morgon och blev afton också denna dag. Det är sent ign men jag måste skriva medan jag minns.
Färdtjänst hämtade mig. Chauffören hälsade glatt och frågade hur jag mådde. I en ton som om vi var bekanta med varandra. Jag tänkte att han har väl skjutsat mig någon gång tidigare och tycker väl att han känner igen mej.
Jag har en stor medfödd brist. Jag har inget utseendeminne. Något som ofta har ställt till problem för mig.
"Har du kört mig tidigare",frågade jag lite försiktigt. Han såg förvånad ut . Han nämnde sitt namn.
Nej men är det du??? Jag berättade att jag många gånger undrat varför inte han varit chaufför när jag åkt färdtjänst.

 Han skjutsade mig för några år sedan till Sjövik utanför Avesta  där våra vänner från Betlehem var på besök och jag skulle träffa dem där.
Det blev så att chauffören väntade på mig de timmar jag umgicks med mina vänner, så vi hann med att prata en hel del på resan både till och från Avesta så jag visste att han flytt till Sverige från Kurdistan och sedan han kommit hit träffat sin fru som tidigare kommit till Sverige från samma land.

I dag pratade vi om  att han och hans familj, fru och tre pojkar varit hemma hos mig och fikat.
  Nu var det jag som frågade om familjen, om hans fru som på den tiden studerade för att bli socionom och om att jag ej kom till hennes examen för att festen inte hölls i Örebro.

Han påminde om att de fick plocka goda äpplen i min trädgård och berättade hur allt gått så bra för dem och barnen. Att de köpt en stor villa där de bor nu.Jag frågade mera om hans fru och var hon jobbar och fick veta att hon har tjänst som socialsekreterare i Örebro kommun,

 Den där resan  i dag blev ett minnesrikt och kärt återseende.

Hos Kerstin och Avad vankades det spenatsoppa med ägghalvor. Kerstin som opererades för ett par dagar sedan har ena armen i mitella, vill jag minnas att det heter, det där att vila armen i.
Så i dag fick mannen och jag hjälpa till lite med mat och kaffe.
Att sitta där på landet i stillheten och med allt grönt runt omkring är så rogivande.
För att inte tala om att titta in i deras nya växthus där de godaste tomater växer förutom gurka och annat gott.
De skjutsade mig till Holmgatan där jag skulle plocka hallon åt Elsemarie men det fanns bara så många som jag kunde äta upp ensam. Goda var de!

Familjen är denna helg samlade i Göteborg. En sådan träff varje år brukar det vara!
Jag åkte Färdtjänst hem. Denna gång med svensk chaufför.
Satte mig framför TV med jackan på och somnade.
Innan dess hann jag ringa mina två systrar. I dag svarade IngaMaj och jag fick veta lite om roligheter som hon ska få vara med på i helgen.
Vår lillasyster Stina håller igång som vanligt. Tycks orka det mesta.
Ulla ringde och berättade att hon och Monica återkommit från Falkenberg där de tjänstgjort några dagar åt barnfamiljer. I morgon jobbar Ulla i Bo Hembygdsförening.

Nu tar dagen slut och jag är så nöjd att få gå till nattens vila under den högstes beskydd! Har så mycket att tacka för! Ser fram emot morgondagen då jag hoppas komma vidare i att gå igenom hemmet efter flytten. Sov Gott mina vänner!

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar