lördag 26 april 2014

En annorlunda lördag 26 april 2014.

Dagen började som de flesta dagar men blev annorlunda när jag fick veta via en god vän i Stockholm att det finns något som kallas kulturnatt Stockholm som går av stapeln detta datum och att bl.a. Stadsarkivet har något av intresse att dela med sig av.
På datorn kunde jag läsa:"Änglamakerskan. Guidad tur i magasinen 18.00 -23.00Följ den dömda änglamakerskan Alva Nordbergs levnadsöde i en vandring genom magasinen."

Man kunde sända ett meddelande till Stadsarkiv, vilket jag gjorde. Jag skrev att Alva Nordberg var min mormor. Fick svar:" Du är varmt välkommen på vår visning i kväll och även att höra av dig till oss om du vill ta del av de handlingar som finns om Alva hos oss."

Omtumlad har jag varit hela dagen med anledning av denna kulturnatt som bl.a. handlar om vår mormor.
Jag har ju varit på Stadsarkiv i Stockholm vid tre,kanske fyra tillfällen och har fått veta en hel del men ska dit ytterligare en gång för fortfarande har jag en del obesvarade frågor om mormors uppväxt och lite mer. Jag har kopior på brev hon skrivit och frågat efter sin dotter, min mamma. Hoppades att hon skulle få se henne igen , men fick aldrig veta var mamma fanns.

Märkligt nog är min dotter Ulla med sin man i Stockholm just i dag så jag ringde henne och hon skulle gå "för att följa mormors levnadsöde".

I Örebro, på Konserthuset var det avskedskonsert med anledning av att det ska byggas nytt och detta var sista konserten i det nuvarande konserthuset. Örebro Kammarkör och d:o Orkester, ett 80tal personer, medverkade. Pampigt värre. Så roligt att vara där tillsammans med barnbarnet Kristin.

Efter konserten lite kaffe hos dotter och måg innan de gav sig iväg till nästa konsert. Denna på Risbergska Gymnasiet, den sista konserten av 25,  för nu ska Risbergska och Karolinska gå samman till ett enda gymnasium och detta blir på Karolinska.  Men konserter lär det bli också i fortsättningen.
Så många konserter på Risbergska jag har hunnit med vartefter barnbarnen har varit elever där och deltagit.

Ja detta blev lite om dagen som blev annorlunda. När jag gick hemåt i kväll njöt jag i fulla drag av grönskan som plötsligt bara slog ut överallt och den ljumma vårkvällen, fantastisk aprilkväll!

I morgon blir det födelsedagskalas för ett barnbarnsbarn, som heter Anton. Hoppas att jag kommer iväg till kyrkan innan kalaset. Och nu är det sovdags igen Den avbrutna bloggen från gårdagen tar jag tag i senare. Sov Gott, alla! Tack, Gud, för en en härlig dag, om än lite "skakig". Tack för all omsorg du visat vår föräldralösa mamma och oss alla hennes efterlevande!  Aldrig kan jag tacka dig nog för allt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar