måndag 11 november 2013

Måndag 11 november 2013. År 1980.

Dagen började med tre minusgrader och sol. Nu i kväll är det två plus. Dom vill jag ha kvar.Amen!
Fick i går en stor gryta med mycket och gott kött samt en äppeltårta, som blivit över hos dotter och måg. Så bra! Mina två matgäster lät sig väl smaka. Båda fick var sin matlåda med sig hem. Ändå fanns mat över.
Fick skjuts till träningen. Väl hemma igen förberedde jag en måltid för att ge till min syster, som har lite besvärligt med hälsan just nu. Känns bra att ha henne " inom räckhåll" så jag kan ge lite hjälp ibland.
Men så ringde telefonen och två långa samtal fördröjde matleveransen.
Men till slut fick också hon glädje av den tidigare omtalade maten. Stannade en stund och vi tittade på TV tillsammans.
Nyheterna i dag fortsätter att tala om "supertyfonen" på Filippinerna där man hittills konstaterat mer än 10.000 människor döda, många skadade och massor av människor hemlösa. Framkomlighetens begränsning gör att hjälpen inte hinner fram tillräckligt fort. I dag har ännu ett flygplan skickats iväg från Sverige med tonvis av förnödenheter.  Miljoner kronor ramlar nu in till hjälporganisationer med 90-nummer, som står under kontroll. Så maktlös man känner sig!

I går avslutade jag år 1979 men såg sedan att jag glömt att berätta om ett par viktiga händelser. Den 16 september står det i mina små anteckningar:" Val. Knapp borgerlig seger."
Nästa händelse var måhända ännu större och mera betydelsefull. Den 11 december mottog i Norge, Moder Teresa Nobels Fredspris. Washington Post skrev:"De flesta mottagarna har under åren varit politiker och diplomater... Det händer dock att den norska Nobelkommitte'n använder priset för att påminna världen om att det finns mera än en slags fred och att politik inte är enda vägen att främja den."
"För min egen del är jag ovärdig. Jag tar med tacksamhet emot det i de fattigas namn", sa Moder Teresa då hon tog emot priset.
Pengarna skulle gå till "mat åt de svältande, hus åt de hemlösa,de övergivna , de ensamma, de spetälska och de utstötta." Prispengarna var 800.000 kronor men hon fick mer för hon bad Nobelkommite'n att ställa in festmiddagen och använda pengarna till att "ge mat åt dem för vilka en skål ris var en lyxmiddag." Det beloppet räckte till mat åt 15.000 fattiga.

Nu inser jag att det är klokast att inte börja på år 1980 eftersom jag sov dåligt förra natten och känner mig ganska sömnig. Är det kanske fullmåne, inte vet jag, men när det är det brukar jag ligga klarvaken ett par timmar. För övrigt så handlade ett av dagens långa telefonsamtal om en människa i svår nöd och jag ska ägna en stund till att be till Gud om hjälp så allt blir som det ska vara i den personens liv. Bed gärna  med mig. Gud vet om allt och kan hela "den slagnes sår", som det står i Bibeln. Gud är god!

 Vi ber också för alla som drabbats av den stora katastrofen på Filippinerna. Så lite man förstår av det som händer. Må hjälpen komma fram till de som behöver den.

Nu säger jag GodNatt och SovGott. Hjälp oss Gud att lämna det som vi ändå inte kan göra något åt! Amen!








































































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar