måndag 29 juli 2013

Solig måndag 29 juli 2013. Lite om en resa 1977.

Ännu en varm och skön sommardag. Inte med ett ord ska jag klaga på värmen! Jag gnällde över den långa kalla vintern. Nu gläds jag varje varm sommardag, även om jag ej hör till soldyrkarna.
Lunchgäst, träning, efter långt uppehåll. Hämtades av dottern för fika i deras trädgård.
På kvällen besök av en bekymrad, och en stunds samtal. Han har satt sitt hopp till Gud, som aldrig sviker och kommer också att få se att Gud har en lösning på alla problem när vi överlåter oss till Honom.

På TV berättas om tågolyckor, strider i Egypten,självmordsbombare i Irak och i Sverige önskas nu en lag om bestraffning för den som slänger sin cigarettfimp på gatan.

Här börjar en liten berättelse om en resa till Jordanien och Israel år 1977. Som jag tidigare berättat så var en av Georgs uppgifter att guida resegrupper, något som han började med år 1968 och fortsatte med hela livet. Att skriva dagbok och fotografera var ej hans grej så det jag har är en stor mängd gruppfotonoch ett antal deltagarlistor. Inte mycket att "hänga i julgran", precis!
Tyvärr har jag ingen ordning bland gamla foton, som jag själv tagit, så jag letar fram ett och annat ur gömmorna och publicerar.

Jag har många gånger önskat att "ta tag i det",men tiden har aldrig räckt till.Eller så har jag felprioriterat.
Den här gången har jag dock gjort en del anteckningar och tar er med på resan där Elsemarie,då tio år, och jag fick vara med som deltagare. Jag återger ur anteckningsboken.

Resan startade från Norrköping den 18 april kl.sju. Efter 10 minuter  är vi på 4000 meters höjd. Efter ytterligare 20 min. är vi i Växjö. I högtalaren säger flygkapten att han av flygvärdinnan hört att det finns flera förstagångsflygare med på planet. "Vill tala om att så är inte fallet här framme.Vi har flugit i trettio år och tycker fortfarande att det är lika underbart".Hoppas att orden hade en lugnande inverkan. Klockan 8.30 sedan vi fått kaffe och smörgås var vi i Köpenhamn. Innan dess hade Elsemarie fått hälsa på i kabinen och prata med flygkapten och fått se hur det går till därinne.

Från Köpenhamn åkte vi klockan tio med flygbolaget Alia och ett stort flygplan, lämnande regnet för att snart vara uppe i solskenet.Nu blev det åter servering innan vi strax efter kl. elva gick ner i Frankfurt där ett tjugutal personer steg på och vi blev alla bjudna på juice. Innan vi klockan 17.30 landade i Amman hade vi hunnit äta en god middag.
Efter en rundtur genom stan kom vi så till landets finaste hotell, Intercontinental,rum 639 och fick kl.20.00 ännu en gång äta middag, innan vi somnade gott för att nästa dag, efter frukost redan  klockan halv sju  åka vidare över gränsen mot Israel.
Så blir jag plötsligt tvärsömnig och jag måste sova. Önskar er alla en God Natt och så fortsätter vi resan i morgon.