torsdag 2 maj 2013

En lat torsdag 2 maj 2013. Österrike 1973.

Fick påringning i morse att ingen Isak skulle komma för matte var sjuk i dag också.Hon har ej varit hemma från jobbet för sjukdom på 10 år , om jag fattat rätt. Så nu blir det att gilla läget.
Jag håller mig i stillhet och sover bort en stor del av eftermiddagen. Vet ej om något är på gång eller om jag bara är lat.Men jag brukar ej sova på dagen om jag är helt frisk.
Alltså finns inget att berätta om dagen som nu är. Går till år 1973.

En dag denna sommar var jag bjuden till Harry och Magda i deras torp utanför Enköping. De båda makar som tog mig till Stockholm, som 15åring.Vi hade kontakt med varandra så länge de levde, även om vi ej träffades så ofta. Vi hade en trevlig dag tillsammans i det rara torpet.

I augusti var det som vanligt ungdomsläger på Östgötagården. Georgs första år som lägerchef där.
Jag var också där.Hämtade Elsemarie hos mormor så hon fick vara med några dagar innan hon tillsammans med Ulla och Lennart åkte tillbaka till mormor.

Program Tours i Stockholm bjöd Georg Elsemarie och mig på en resa till Österrike i augusti, sedan ungdomslägret, sista lägret för sommaren , avslutats. Detta blev under de följande åren vår melodi. Vi kunde inte ta semester förrän alla läger var avverkade.Det blev oftast en vecka innan Elsemarie började skolan. Georg använde resten av semestern till att vid olika tidpunkter under året fortsätta med gruppresor åt sin förre arbetsgivare. Elsemarie och jag hade ju frihet att välja om vi ville vara på Östgötagården eller inte.Vi var där ganska mycket. Trivsamt och roligt med många härliga människor.I sjön Åsunden med sitt rena vatten badade vi. Naturligtvis var Elsemarie mycket hos mormor och kusinerna.

På den nämnda resan till Österrike var Georgs tidigare guidekollega reseledare för en grupp, mest bestående av sångare och musiker. Olle Videstrand och hans kör från Jönköping minns jag särskilt.

I den lilla byn Fuschl am see, ett par mil utanför Salzburg, bodde vi och gjorde utfärder därifrån. Där hade Georg haft många grupper och jag hade också varit där tidigare.
Just denna vecka var det konsertvecka i Salzburg. (Kanske hela sommaren).Av mina sparsamma anteckningar i Fickdagboken och mitt eget minne från denna fantastiska resa kan jag berätta att vi den  15 aug. på kvällen var med på en fantastisk konsert i Salzburgmed 2.400 åhörare. Alla var hänförda och efter konserten frågade någon Elsemarie vad hon tyckte om konserten. "Här kunde man ju inte sova",blev svaret. Hon hade då och då vaknat till där hon satt på en plats, som kostade jättemycket, och sov bort kvällen. Den blivande musikläraren.
Vi var på Dockteater och mycket mer. En dag var vi till saltgruvorna i Halain. Vi besökte Hellbrunn, som vi ser på TV Nyårsdagen då vi lyssnar till konserten från Wien, där vi också gjorde besök en dag.
Vi blev bjudna på fina restauranger och mådde gott. Verkade som om firman ville säga ett ordentligt tack för det arbete som Georg utfört under åren.
Det börjar närma sig flytt. Den tar jag i nästa inlägg och publicerar detta i det skick det befinner sig.