måndag 18 mars 2013

Begravning 18 mars 2013. Lite mer från år 1971.

               Här har vår lilla, duktiga mamma varit hos grisarna med mat.Här gick det undan!

Hittade det här fotot och vill med det visa hur mamma såg ut i vardagen, med alla bestyr.

I dag har jag varit på begravning för en 92årig vän och den företagare som gav Sven sommarjobb under hans studieår. Så mycket den mannen hann med under sin levnad. Hans fru har de senaste åren varit sjuk och bott på ett sjukhem öch varje dag har han varit hos henne tills han nyligen själv blev sjuk och fick sluta sina dagar. De hade varit gifta i 66 år.Barnen hade mycket fint att berätta om sina föräldrar.

Jag går nu till år 1971 igen. Mors dagbok berättar att Elsemarie tydligen var hos mormor och Raquel från den 13 februari till den 19 mars då Arja och jag, efter några dagars besök hos mamma, tog henne med hem till Örebro. De här små kusinerna hälsade ofta på hos varandra. Mamma berättar hur roligt de hade tillsammans denna snörika vinter.

Den 2 juni var så den stora dagen inne då Sven tog sin musiklärarexamen.Då hade Ulla kommit hem, men inte Kerstin. Sven firades av många vänner. Georgs far hade hittat en ny hustru, en vän till Georg och mig.
Hon var föreståndare för söndagsskolan i Korskyrkan i Stockholm, där vi också var engagerade.Stackars  farfar, som genom döden förlorat tre fruar. Ingeborg, som han nu var gift med var en gammal vän sedan unga dar då han var pastor i Elim i Stockholm. Alltnog, de var med på Svens examensfirande hemma hos oss. Likaså våra vänner Dagny och Henry.Det var en glädjens dag för Sven och oss alla. Han hade nu sin flickvän Maria. De var förlovade och skulle snart gifta sig.
Den 2 till 11 juli var Ulla och Elsemarie i Högskulla på en liten semester.

Nu kan jag ej skriva mer för jag måste få lite minneshjälp från min syster,men hon sover nog nu, så jag får ringa henne i morgon. Därför säger jag GodNatt nu. I dag sjöng vi i kyrkan: "Var dag är en sällsam gåva, en skimrande möjlighet. Var dag är en nåd dig given från Himlen, besinna det! 

1 kommentar: