måndag 28 januari 2013

En bra måndag 2013. Familjen 1967.


          0 grader i dag. Vännen Stefan kom hit och fick lite frukost innan vi åkte till hans nya lägenhet. Dit kom också tre andra vänner från den husgrupp ,dit vi hör. Det är mycket bättre när man är några fler, som hjälps åt med sysslorna. Så mycket mera blir gjort då. Vi valde ut lämpliga sysselsättningar för oss var och en och satte igång. Nu blir det lättare för Stefan att komma till rätta i sin nya , fina lägenhet.Han mår så bra nu. För tre år sedan gick han Alphakursen i kyrkan. Han mådde mycket dåligt med ångest och sömnproblem. Tre sorters lugnande tabletter hade han ätit en längre tid. Han talade otydligt, var tyst och sluten, gick i terapi och skrattade inte. Han visste inte så mycket om vad det står i Bibeln så jag fick då en ide´att vi tillsammans skulle läsa Barnens Bibel, som har samma innehåll som vanliga Bibeln, men på ett enklare språk. Vid mitt köksbord fikade vi och läste och bad till Gud. Han blev en trogen gudstjänstbesökare och var angelägen om att ta emot förbön av vänner i kyrkan. Han önskade att Gud skulle ta bort hans svåra ångest.
Hur är det i dag? Gud har tagit bort all ångest, inga lugnande tabletter behövs längre. Han sover bra,han är glad och pratar, talar tydligt, behöver ingen psykvård och nu har han en fin lägenhet, billigare än den förra. Han är fortfarande arbetslös men ser hur Gud undan för undan förser honom med det han behöver. Gud är god.Alla,som sett vad Gud gjort i hans liv gläds och tackar Gud, som aldrig sviker den som tyr sig till Honom. Till dig som läser detta säger jag: "Prova! Du kommer aldrig att ångra dig." 


År 1967. Den 12 maj åkte vi som familj hem till Högskulla för att fira både pingst och mammas födelsedag. Kusinerna från Växjö kom också dit med sina föräldrar. Som vanligt hade vi en fin helg tillsammans hos mamma. Sedan började "efterkalasen" med gäster varenda dag.Att mamma fyllde vanliga 68 år spelade ingen roll. Hennes födelsedagar var alltid "stora" dagar med efterföljande uppvaktning och kalas.
Sedan var det likadant hela våren och sommaren. IngaBrittas vänner fortsatte att komma fast IngaBritta inte fanns i Sverige. Alla var alltid lika välkomna.Besök av vänner varvades med mottagning och avsked av sommargäster från midsommar och hela sommaren. Det var en god inkomstkälla för mamma. En del av dessa sommargäster kom senare och hälsade på som vänner.

Till midsommar detta år kom alla barn och barnbarn hem, skriver mamma. Jag skjutsade Georg till Mariannelund där han skulle vara med på något läger. Jag hade en del av barnen med på resan. Några dagar senare hämtade jag Georg och vi båda fortsatte till Karlstad på bröllop, där Georg var vigselförrättare.
Åter till  Högskulla där vi stannade till den 4 juli då hela familjen åkte till Örebro,för att några dagar senare åka ut på Europafärd.Sven var redan där, med en grupp ungdomar från Örebro och Sven Alverlin från Örebromissionen, som ledare.De besökte Paris och andra platser i Frankrike, då de bl.a hälsade på hos en missionärsfamilj.Meningen var att vi skulle mötas någonstans då de var  på hemväg och  förenas med Sven
 för att sedan fortsätta vår familjeresa.
 

Måste nog samla mig inför nästa berättelse om denna vår resa. När jag nu betänker skillnaden på dagens resor mot resorna på den tiden så bara undrar jag hur i all världen det gick till.
Men till detta återkommer jag,som sagt.
Nu får jag säga God Natt och tack för att ni läser. Det är roligt att skriva när jag vet det. Gud är god.


1 kommentar:

  1. Håller med dej att Barnens Bibel passar till både stora och små!!

    SvaraRadera