måndag 7 januari 2013

Å dessa barnbarn och datorn 2013.


Dagen började rätt bra med minus 2 grader och mulet, som dagarna brukar just nu. Måndagar brukar det komma två matgäster. En tredje uteblev men det kompenserades av att en fjärde fick mat men då avhämtning. Huvudsaken är att alla blir mätta och i dag gjorde vi taberas på julskinkan, som åts med potatis och senapssås. Saffranskaka och kaffe till efterrätt.
På eftermiddagen kom Filip, 18åringen som rycker in när det kniper. Jag hadee sänt ett SMS med förfrågan om jag kunde få lite hjälp med att  repetera det jag tidigare lärt och så lite mer.Joodå det är samma pedagogiska takter i honom som i hans mor så jag kunde medan han var här både det ena och det andra.
 Barnbarnen är av oskattbart värde!. Han hade också tillsammans med sin bror, som julklapp, givit mig en grej att sätta på bordet och där kunna se foton som jag tagit med kameran.Nu fick jag hjälp med att fixa den och nu står den på köksbordet och visar foton med 3 sek. mellanrum. Om och om igen. Verkligen roligt.

Nu återstår att se hur mycket av det han lärde mig, som har fastnat i mitt otekniska huvud. Men hans avskedsord klingar ännu som ljuv musik i mina öron." Inga problem, mormor, ring bara så hjälper jag dig pr telefon." Ska nu prova det där med att skicka foto, som har varit, och fortfarande är, ett bekymmer.

Har i dag tänkt lite på de föräldrar som ser fram emot morgondagen då skolan börjar, för att deras barn då får mat där. Låter kanske konstigt men det är faktiskt så för många, särskilt ensamstående  och arbetslösa.
I boken om Levi Petrus, som jag nu har som insomningsläsning, ser jag foton från 30talet, där långa köer i Stockholm är på väg till Pingstkyrkans bespisningslokaler, värmestugor och övernattningshärbärgen. Pengar till detta samlades in av församlingens medlemmar och många av dem var engagerade i denna verksamhet.

Eftersom Isak kommer i morgon bittida så vill jag vara utsövd när jag tar emot honom och tänker därför gå till vila i skaplig tid i kväll.Betyder att jag nu publicerar det skrivna . Ska försöka sända ett par gamla foton också. Hur jag lyckas, eller misslyckas, med detta återstår att se.En God Natt önskar jag er. Gud är god.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar