tisdag 6 november 2012

Sjuk eller inte? Det är frågan.


     Kände när jag vaknade i morse att det var något som var annorlunda. Det tog längre tid än vanligt att "komma igång." Minusgrader, även om bara två gjorde mi mera nedstämd. Jag har en ständig ovilja mot  sådana grader. Förmiddagen skred sakta fram men till slut var jag i alla fall på väg till Isak. Innan dess hade jag på FB frågat om någon ville ha en diskmaskin och 4 trädgårdsstolar i trä. Trots att jag ej kände mig kurant så greps jag av någon slags otålighet när jag tänkte på hur trångt det är i garaget och hur länge de där stolarna  stått ute på gården påminnande mig om allt annat som ej blivit gjort.
Jag stannade inte länge hos Isak i dag. Filip kom  hem och Isak fick sällskap. Jag ville hem och lägga mig i sängen.
På FB hade jag två intressenter, som sett min lilla "annons". Får se hur det går!

Så till Lesjöfors och år 1961.Som jag tidigare skrivit så skrev Georg dagbok i början av sin vistelse på lungkliniken i Arvika.
Onsdagen den 28 dec. skriver han att han blev så lycklig över att doktorn på ronden lovat att jag hade tillåtelse att komma på besök på söndagen och att "frun får stanna så länge hon vill". Samma dag hade han haft sitt första besök.Medicineringen med Pas i tablettform och Streptomycin genom sprutor sattes in första dagen."Så nu kommer jag att bli stucken", skriver han. Torsdagen den 29 dec: "I kväll kom syster UllaBritt in på mitt rum med blommor från Ruth och barnen.Då var det inte långt till tårarna."
Samma dag skriver han att "I dag är första dagen på hela december månad då jag varit feberfri! O, att det fick fortsätta så! Annars har det varit en ganska enformig dag."

"Fredag 30 dec.I dag fick jag promenera ner till Röntgen för s.k. Tomografi och undersökning (fotografering) som avser att visa håligheternas exakta läge i lungan." Så står det och jag förstår som vanligt ingenting. Vidare skriver han att han fått paket från Kerstin med mandariner, nötbitar och chokladkaka, som hon själv bakat..
Nyårsafton 31 dec. :" Tack o Gud för detta år! Så har också denna dag gått över i afton och mörkret utanför mitt fönster har tätnat mer och mer. De sista sekunderna av detta år ilar iväg och det nya-- det oskrivna bladet står för dörren. Här gör personalen allt för att vi ska känna att det är helg. Förutom dopp i grytan, lutfisk och gröt, har vi fått frukt, godsaker och nötter in på rummen.
Fick blommor också i dag. 7 röda nejlikor från postpersonalen i Lesjöfors.Här finns nu en mängd av blommor!

Nyårsdagen 1961." Hur skall jag kunna beskriva denna årets första dag?" Så fortsätter han med att skriva om mitt besök.Om alla hälsningar från kunder och vänner. Hur det gladde honom.Han skriver: "Stina, Ingegerd och Lasse var också med häruppe och jag fick vinka genom fönstret till Sven och Kerstin, som inte fick komma in."  Det var så att jag var lite rädd för att köra de 18 milen i vinterväder på dåliga vägar så jag bad Lasse Östell att köra . Varför? Undrar jag nu . Vi tre tjejer hade ju alla körkort.Men han var ju man och män var på den tiden ansedda som bättre bilförare! Skämt åsido. Jag var tacksam att Lasse följde med. Resan gick  bra och trötta kom vi hem. Sist i dagboken för den dagen citerar Georg en sångvers: "Jesus kär, var mig när och livets väg mitt hjärta lär.När dagen gryr, när natten skymmer, Jesus kär, var mig när!"
 Att Sven och Kerstin inte fick komma med in var ju tråkigt men de ville följa med trots att vi visste det. Därför fick Ulla stanna hemma hos mormor och slippa den långa resan.
Nu har mörkret fallit också över Örebro och det ser ut att bli en kall natt.
 Just nu meddelas i rapport att Systembolaget i dag börjat med hemleveranser av sina varor. Samma priser som om man köper i butiken. Tänk om jag kunde beställa mjölk och få den levererad till dörren!!! 
  I dag väljer USA ny (eller gammal) president. I morgon vet vi hur det blev.
 Jag ska nu ta en varm dusch och ta det lugnt för i morgon vill jag vara frisk och ha lite mera action än i dag.
" Att gå genom livet och underskatta sig själv är som att köra bil med handbromsen åtdragen." ( Maxwell Maltz) Sov gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar