lördag 10 november 2012

Lördag morgon. Hur blir denna dag?


              Så har jag haft sällskap i natt. Isak har sovit gott, ibland i min säng, ibland på golvet i köket. Strax före sex ringde ElseMarie från Arlanda." Nu ska vi precis stiga ombord. Har sovit gott i natt. Bilen står i garage. Vi har nu suttit precis där vi satt när vi skulle åka till New York!" Det väckte minnen till liv. Vilken resa! Ett minne för livet. Så tacksam jag är för den resan. Att jag fick åka dit med mina barn var ju extra roligt!
Nu snarkar Isak här på köksgolvet, sedan vi tagit en kort kisspromenad. Jag i morgonrock och kappa.Ingen såg oss. Nu är det kaffe och bulle som gäller för min del. En vana från mina år med Georg. Varje morgon kom han med "kaffe på sängen".Nu går jag upp och brygger mitt kaffe själv men minnena finns kvar.

Känns lite konstigt att skriva blogg vid denna tidiga timme, men det gör väl ingen skillnad.
Jag fortsätter att göra små utdrag ur Georgs dagbok, den korta tid han skrev. Det som är genomgående för varje dag är hans tacksamhet till Gud och att han vet att Gud är med både honom och oss därhemma.

Måndag 23 jan." Inget brev från Ruth på tre dagar! Har i kväll ringt henne så jag fick höra hennes röst.

Så har en tillfällig patient fått "låna" Isaks säng för ett par dagar.Tyvärr är han så nervös så han vandrar fram och åter i salen och det är ju inte lugnande precis. Önskar att jag kunde vara honom till hjälp och stöd . Jag känner mig dock alldeles för svag och oduglig därtill ännu."

Tisdag 24 jan."Åter en dag, lagd till mängden av de svunna. Så har den första sidan om 30 dagar svunnit hän och jag börjar i någon mån kunna gången på detta "bygge". När jag ser tillbaka kan jag konstatera att Guds nåd har varit så outsägligt rik över mig och jag har fått förnimma Hans rika kärlek. I dag fick jag 5 brev vilket kompenserade den saknad jag upplevde under "weakenden."

Jag ska innan jag fortsätter, gå tillbaka till det jag inte skrev när jag väl hittat dagboken, som jag trodde att jag slängt. Han hade varit på stor undersökning ett par dagar efter ankomsten. Han skriver:" Av röntgen och undersökningen i dag framgår att förändringarna i vänster lunga är synnerligen väsentliga sedan junikontrollen(då var han ju helt frisk,Ruths anm.) och t.o.m. stora i jämförelse med kontrollen i Hagfors förra veckan. Något har också hänt på höger sida sedan dess. Doktorn sa att allt annat lät som det skulle. Jag frågade vad begreppet "ganska lång tid" och "inte SÅ länge" egentligen innebaroch fick i alla fall fram att tre månader kommer inte att räcka. Ja vad säger man efter ett sådant utlåtande? Egentligen hade det varit naturligt om jag krupit under täcket och gråtit, men Guds nåd är så oändligt stor att Han ger kraft för varje dags behov."
Det skulle bli MER än tre månader. Jag tror dock att han var nöjd med att få vara där han var just då för hans krafter var det inte mycket med så det blev nog så att han fick ta den kraft han fick dag för dag.

Onsdag 25 - lördag 28 jan."Du kära dagbok tror väl att jag alldeles övergivit dig. Men jag har varit så trött och slut flera kvällar å rad och stundtals också nedstämd av beskedet från doktor Lenming,att jag måste ligga länge än. På torsdagen fick jag tillstånd att gå upp på eftermiddagen till La Salle kvartettens konsert i biolokalen. Vilken obeskrivlig njutning! Jag bara önskade att min älskade Ruth fått vara med också. Jag är så lycklig i kväll för jag vet att hon kommer i morgon."

Måndag 30 jan." Så har Isak kommit tillbaka från Karlstad. Det är roligt att få en sängkompis igen och slippa ligga ensam."

Ja nu blev det en tidig blogg så jag säger väl"Ha en bra dag!" Vi hörs igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar