fredag 31 oktober 2014

Fredag 31 oktober 2014. Forts. år 1990.

Dagarna går och det är åter fredag. Som jag tidigare sagt har jag svårt att komma igång på dagarna. Ska prova med att ändra morgon och förmiddagsrutinerna lite.
Min "invandrare" kom och hjälpte mig med en del. Själv vistades jag utomhus ett par timmar i samband därmed. Sedan har jag frusit hela dagen. Tror inte att jag är ämnad för att vara ute eftersom jag trivs så bra inomhus. Kanske borde prova...

Utan att fika efter utevistelsen tog jag bussen till stan och gjorde några små inköp. Hade tänkt fika där men det där "klicket" infann sig inte. Träffade ingen kompis heller så det blev kaffe vid hemkomst i stället. Pratat med min vän Stefan i telefon. Han har bott i husvagn en tid men flyttar i morgon tillbaka till sin lägenhet igen.

Nu tar jag itu med mars månad år 1990. Som jag sagt så är jag, en tid, något detaljrik när jag skriver från min dagbok.
1 mars. Fikabesök av Elsa på fm. Lennart lunch. Johannes tyckte fiskpinnar var jättegott! Fredrik sover här i natt också.
2 mars. Bakar tårta till min födelsedag.Hämtade Georg vid tåget. Tjugo gula tulpaner fick jag.Johannes sover borta. Georg och jag en skön hemmakväll, ensamma.
Lörd. 3 mars. Jag fyller 63 år. Kaffe på sängen och presenter . Maria var i London men Sven och barnen kom och grattade, liksom de övriga familjerna. Det är roligt med födelsedagar och enkelt att träffas när man bor i varandras närhet. Elsemarie var i Göteborg denna helg.

Söndag 4 mars.Eftersom Martin fyllde 14 år på måndagen så passade vi på att ta en tur till Hovsta och så blev det födelsedagskalas igen. Sven var en av ledarna för kören "Svart på Vitt" och hade övning på kvällen så jag tog barnen med hem till mej och lämnade Georg vid Centralen.Jag älskade att ha våra barnbarn i vårt hem.
Tisd. 6 mars.Jonas och Kristian kom. " Ska du inte säga tack för att ni kom", sa den lille spjuvern Kristian, 4år. Van vid hur jag brukade reagera vid barnbarnens ankomst. Fredrik sover här. ( Hans band hade lokal i närheten och det var enklare att sova över hos oss än att ta bussen till Hovsta.)
Nästa dag besök av Socialen. " Inte särskilt trevligt", står det i min bok. Ovanligt.

Till helgen åker Bernard och Kristin till kusinerna i Hjortkvarn. Martin och Magnus hos oss. Ser Melodifestivalen. Edin Ådal, Carola står det. Minns ej. Lördagen är Georg och jag på Gamla Teatern där Musikhögskolan står för en opera. Maria hämtat Martin.
Georg packar för resa till Israel.
Vecka 11. 12-18 mars. Jag läser in en del av boken " Driven av kärlek" till en blind dam, som jag fått kontakt med via Närradion. Studiecirkel. Fått veta att vi också i sommar får hyra stugan i Figeholm, där vi bodde förra sommaren, mammas sista.

Ser i boken att jag på torsdagen bakade 170 bullar och fyra långfranska. Packade sedan och åkte tillsammans med min goda vän Doris till Kåfalla för att vara där över helgen. Tänker nu avundsjukt tillbaka på den gamla goda tiden då allt var möjligt. Då man orkade hur mycket som helst.
På fredagen ringde jag Georg klockan halv sex, innan han åkte till Arlanda och Israel.
Doris fick veta att hon fått ett barnbarn, en fin pojke. Märkte då att hon inte fattade detta riktigt. Både hennes familj och jag hade sett att det var något som ej stod rätt till med minnet. Jag sörjde över detta. Jag var så glad över vår vänskap.

Nu har 2/3 av mars gått och jag ska ta kväll. Så många minnen dyker upp när jag går tillbaka i tiden. Så många människor jag mött i olika sammanhang. Så många erfarenheter!

När jag gick hem från bussen i dag uppfylldes jag av stor tacksamhet över att få bo i detta land, att jag har allt jag behöver, härlig familj, vänner. Gud är så god och sviker aldrig! Sov Gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar