fredag 10 oktober 2014

Fredag 10 oktober 2014.Så gick den dagen. År 1990 börjar.

Vilken härlig dag det blev i dag! Sol och värme.
Jag är "seg" på morgnarna men kom i alla fall iväg till träningen och handlade i den närbelägna mataffären på hemvägen.
Gick omedelbart till Isak, som fick vara kvar hemma i dag. Han sträckte på sig efter skön sömn. Han sover alltid bort sin ensamma tid. En liten promenad innan jag gick till tvättstugan för att stryka.
 Det var väldigt länge sedan sist och till min förfäran upptäckte jag att både stol och radio var borta. Radion kunde jag motvilligt klara mig utan, men stolen var nödvändig i dag, efter träningen. Så det blev ingen strykhjälp.

Jag gick hem, bakade bullar och en sorts kakor. Linn ringde och vi hade, som vanligt ett långt, givande samtal.Något besök på stan blev det inte.

Om två dagar åker hela familjen Hallqvist, incl. den blivande maken, på en utlandsresa. Isak och jag åker till Hjortkvarn, där han kan springa fritt i skogen så behöver jag ej ta långpromenad med honom. Jag är inte bra på det. Måste alltid ha ett mål för min vandring.

Nu är jag glad över att jag själv började skriva dagbok innan mamma slutade. Ska se hur år 1990 började. Ett år av stor glädje och stor sorg för vår familj.
Med tanke på att året blev som det blev, så kommer jag att återge de första månaderna något detaljerade.
Nyårsdagen skrev jag:" Tittar, tillsammans med Elsemarie och Lasse på Nyårskonserten från Wien.
Åt rådjursstek till middag innan Ungdomarna åkte till Katrineholm.
Georg och jag till Annandagsmöte kl. 17.00 i Filadelfia. Efter det hem och hade en skön kväll, bara vi två.
3 jan:" Georg hämtade våra kaffegäster Yngve, Erik och Eva Ydreborg."
Georg ägnade de närmsta dagarna åt att tapetsera. Bjöd in grannarna på julkaffe och spelade Monopol med deras pojkar.
Den 6 jan. åkte vi till Hjortkvarn där det vankades fläskkotlett, så god, efter den egna grisen.

Nästa dag åkte Ulla och Lennart med Georg till Linköping. Jag skrev: "Georg och jag är så ledsna över att vi måste skiljas nu när vi haft så mysigt tillsammans i tre hela veckor." Jag blev barnvakt.
Jag har alltid älskat att hitta på "sagor", spontant, med den fantasi jag begåvats med.
Så jag satte igång direkt efter att viblivit ensamma. I dagboken står det:" Jag berättade om Erik och Anders, som tipsade polisen om tjuvar och fick 5.000 kr av en tidning för detta.
"Vad skulle du göra om du fick 5.000 kr" frågade jag Emil. Han svarade:" Jag vet inte. Men om jag vann en miljon då skulle jag köpa det här huset så vi fick bo kvar här jämt."
"Trivs du så bra här?" " Jaa, de gör jag." Kan tala om att föräldrarna köpte huset och nu kommer Emil från Stockholm med sin lilla familj och hälsar på ibland och huset är i familjens ägo.
Den 9 jan hos Madeleine, en av mina "korttidsboende", sedan tidigare och som nu hade en liten son, så fin, 2 år. Ett par dagar senare var jag hos en annan tjej, som bott här en kort tid.

Den 12 jan fyllde Elsemarie 23 år och jag hade gjort smörgåstårta, som vi tog med oss och åkte till Katrineholm.
Den 14 var 5 barnbarn här hela dagen. Så roligt! 
Den 20 jan.lördag, kom Elsemarie och Lasse. De gick på stan och köpte tyg till brudklänning och Elsemarie åkte till Vintrosa, där en väninnas mamma lovat sy klänningen.Bestämde modell osv.
Den 30 jan. fyllde Sven 40 år.Jag skrev:"Till Hovsta. Maria och jag tar det lugnt. Allt är så väl förberett. Massor av folk kom dit. Sven hade gjort 14 köttfärspajer. Till dessa sallad, hembakat bröd och dricka. Jag hade bakat bullar, 4 sorters kakor och 3 tårtor.
Så var januari månad slut. Så mycket mera än det som berättats, uträttades och det blev mestadels sena kvällar.
Så tacksam jag är för att jag haft så god hälsa och orkat med det mesta av det jag haft lust att göra.
Nu är det kväll och jag ska sova sedan jag plockat bullarna i plastpåsar. Sov Gott, säger jag till er alla som läst min långa blogg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar