fredag 3 oktober 2014

Fredag 3 oktober 2014. Omväxling denna dag. Lite om år 1989.

Spela monopol var ett nöje när kusinerna Petter, Mattias, Bernard och Jonas träffades.
Dagen började med kaffegäst, fortsatte med träning, besök av barnbarn, som tog långpromenad med Isak, besök av dotter. Vi åkte till Maxi och handlade en del.När  hon skannade sina varor så tog hon också med det jag köpt. Det är så där de gör, mina barn. Alla fyra så generösa och jag känner mig så privilegierad och tacksam. Efter Maxi fikade vi. Ulla åkte hem till Hjortkvarn och jag fick en ny kaffegäst. Han var trött och behövde få lite vila och vi samtalade en del om dagen som varit.

Så blev dagen och nu ska jag skriva lite om år 1989 då Georg och jag firade midsommar i Figeholm.
Tydligen åkte vi sedan till Örebro igen några dagar.Lördagen den 1 juli står i min bok att Georg tog med sig barnbarnet Mattias och åkte till Mjölby och hämtade Elsemarie och Lasse, som avslutat sin "tågluffarresa" till Grekland. Georg var så omtänksam och tyckte att de inte skulle behöva fortsätta med tåget till Örebro när han med bil kunde se till att de snabbare kom hem.Det jag nu ska återge från min dagbok kan låta skrytsamt, men jag skriver för att visa mig själv att "det var en gång".
"Medan Georg och Mattias är i Mjölby tvättar jag, bakar bullar, 2 sockerkakor, finska pinnar, gör en köttfärsrulle, handlar jordgubbar och grädde.Så kom de. Vilken glädje!" Precis så står det i boken.

Två dagar senare åkte Elsemarie och Lasse till Vallersvik där de, liksom förra sommaren, skulle stå för sång och musik, samt barnaktiviteter på ungdomsgården tillsammans med ett team.
Samma dag tog Georg och jag med oss Magnus och Petter och åkte till Figeholm och vår lilla stuga.

Mamma hade efter vintern inte kunnat flytta hem till "sitt kära Högskulla" för där pågick totalrenovering och ombyggnad, utan hade bott kvar hos Stina i Figeholm, men enligt mammas dagbok så flyttade Stina sina prylar till Högskulla den 27 juni, med hjälp av flera vänner.
Den 28 juni står det i mammas dagbok:"I dag skall också jag flytta och följa med inventarierna till vårt nya hem." Nästa dag skrev hon:" Här är så vackert men jag är så dålig. Orkar inte vara uppe."
När vi installerat oss i vår stuga den 3 juli och gick den lilla biten för att hälsa på mamma såg vi hur dålig hon var men lugnades med att hon hade en tid på sjukhuset för undersökning snart.

Nu visste mamma att vi skulle stanna hela sommaren och hon uttryckte sin glädje över detta med orden:"Jag har räknat dagarna tills ni skulle komma." Stina var ju fullt upptagen med städning av sin lämnade lägenhet och att ställa i ordning i det nya hemmet. Nu fanns vi där. Varje morgon gick Georg till sjön och tog sitt morgondopp halv 6, gav mej kaffe på sängen och efter frukost gick vi till mamma och Stina. Georg hade fullt upp med att fixa ett och annat med huset. Jag ordnade med hushållsbestyren och pratade med  mamma, som blivit så liten och tunn. Hon hade så ont i ryggen och jag minns att hon STOD när hon virkade på mitt överkast.För mamma gjorde alltid klart det hon börjat med. Till skillnad från en viss dotter, som gärna "väntar till i morgon".

Ulla och Lennart kom också för att hjälpa till med att få klart med allt i "nybygget". Georg och Lennart isolerade vinden, slipade golv och uträttade en hel del annat. De hann också med att ta en fisketur i båten som fraktats dit från Örebro. I nästa inlägg ska jag visa resultat från en sådan fisketur.
Nu ska jag avsluta med att berätta att vår nya statsminister i dag tillträtt med alla sina nya ministrar  och i regeringsförklaringen räknat upp massor av bra saker som skall utföras under den nya mandatperioden. Själv är jag både nöjd och tacksam med tillvaron så jag tar regeringsskiftet med "knusende ro".
Nu tackar jag Gud för denna dag och ska strax sova. GodNatt alla vänner!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar