onsdag 8 oktober 2014

Onsdag 8 oktober 2014. Stora Riksmötet Ö 89 i Örebro.

Direkt nu till 9 augusti 1989 och det stora Kristna Riksmötet i Örebro. Vi hade kommit hem från Småland kl.2 natten innan. 
Nu blev det bråttom att ordna till det för att ta emot de fyra gäster som skulle bo hos oss. Det kom mycket folk från hela landet och vi som bodde i Örebro öppnade våra hem för att ta emot deltagare.

Det var feststämning i den stora Toyotahallen med mycket sång och musik. Örebromissionens predikantkör, där Georg var med, sjöng. En av mina kvinnliga FBvänner sjöng solo, så fint. Jag har all sång på kassettband och lyssnar fortfarande ibland till den vackra sången.
Från Indien hade Moder Theresa speciellt inbjudits för att berätta om sitt arbete bland fattiga och sjuka. Det var en mäktig kväll! Riksmötet pågick i 5 dagar.

Den 17 augusti samlades vi syskon till bouppteckning. Allt låg i den tidigare omtalade plastmappen så det gick smidigt. Mamma hade skrivit ett personligt brev till var och en av sina barn. Vi läste högt våra brev och skänkte mor tacksamma tankar.Georg kom och vi firade hans födelsedag med tårta och presenter.
Vi hade vår hyrda stuga kvar och familjen fortsatte att vara där och njuta av vistelsen i Figeholm med bad och fiske.
Måste nämna att den 3 september tog Elsemarie definitivt farväl av Örebro och flyttade till sin lägenhet i Katrineholm. I min dagbok står det:"Om ett år ska de gifta sig, Lasse och hon. Det är inte så långt till Katrineholm och tack för telefonen! Vilken härlig uppfinning!" Jag häpnar när jag tänker på att det är 25 år sedan, bara. När kom mobilen?

Den 9 sept.var det auktion i Svennevad.En obeskrivbar upplevelse för en stor del av oss, barn och barnbarn. Vi hade så roligt varje höst. Missade aldrig detta nöje! Hade fika med oss och handlade för liten summa pengar.
I oktober fyllde Maria 40 år och det var fest där med ett 40tal personer.
I dagboken ser jag hur jag höll på med studiecirklar,födelsedagar, skjutsande hit och dit, sammanträden och besök.
De "stora" pojkarna bodde ofta över här. Överhuvudtaget hade jag tät kontakt med våra barnbarn, små och större.Lilla Kristin på RSÖ för operation igen.

Ulla och Lennart hade hela sommaren en gris, vilken slaktades den 4 december. Läser om detta i dagboken:"Jag vispade blod. Margit och Kurt var med och hjälpte till bl.a. med att passa Kristian.  Stina och hennes väninna, Ingrid, hade lovat att komma när grisen skulle slaktas. De kom och tog  hand om det mesta jobbet med att göra korv och steka köttbullar mm. Ulla och Margit gjorde leverpastej, jag gjorde blodpudding och kokade palt. Den blev ej bra så den fick hönsen!! " Det måste ha känts svårt för mej, som alltid varit förtjust i blodpalt. Det gjordes mycket annat gott också.

 Den grisen var så trevlig som husdjur. Följde efter Ulla ner till stora vägen och brevlådan och överallt, så det blev lite tomt och tråkigt när den var borta. "Men det går ju inte att både äta kakan och ha den kvar", sägs det ju.   
Hösten gick och jag deltog ibland i Närradion, vilket ledde till ännu fler kontakter. Svårt att få tiden att räcka till ibland.
Nu är jag snart framme vid Lucia och det tar jag i nästa inlägg.

I dag har vår förre och den nya statsministern haft sina sista debatter i riksdagen. Känns konstigt att efter 8 år vänja sig vid bytet, men det är kanske bra med ombyte.
I kväll skulle jag ha varit på husgrupp men har haft en "dålig" dag i dag så jag orkade inte. Har sovit mycket i dag och ska göra det nu igen. Låt oss alla sova gott! Amen!



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar