torsdag 30 oktober 2014

Torsdag 30 oktober 2014. I dag och år 1990.

På resa i Österrike. Chauffören och Georg. Detta paraply fanns med på alla resor för att enkelt samla gruppen.Röda paraplyet var samlingspunkten överallt!
Så var det torsdag igen. På måfå slog jag nyss på TV2.En rolig dokumentär. Nu blir det paus i bloggandet!
Jaha nu har det gått en timme framför TVn och jag kan fortsätta.
Slö har jag varit i dag och det enda synliga är ett kok tomat och citronmarmelad. Intet mer.

På TV har berättats om att Sverige i dag har erkänt Palestina som stat och att Israel, med anledning därav, kallat hem sin ambassadör. Vår nya utrikesminister Margot Vallström meddelade nyheten, som redan statsminister Löven gjort känd i sin regeringsförklaring häromdagen. I övrigt talades om att de båda partierna i regeringen är oense om hur många vargar vi skall tillåta oss att ha .

Nu börjar jag där jag slutade i går.
19 februari."Bjudit Kerstins familj på middag. Till banken.Haft Studiecirkel. Mikael och Magnus här i kväll. Börje m.fl. ringt. Har anmält Doris och mej till samling på Kåfalla 15-18 mars.
20 febr. "Hämtat Elsemarie vid tåget 8.40. Till cykelreparatören och hämtat Mikaels cykel.Lennart lunch. Elsemarie ,Mattias, Magnus och jag till Marieberg o handlat kläder. Magnus och Fredrik här i natt."
21 febr. "Fredrik och hans band fotograferade och omskrivna i Nerikes Allehanda i dag. Tandläkaren 8.30. Lennart lunch . Besök av Margit Ström en stund. Bernard, Kristin och Emil kom idag. Magnus och Fredrik är också kvar. Alla fick soppa och risgrynspudding till kvällsmat. Bakat semlor."
22 febr." Elsemaries kompis Annika kom i tisdags och är tillsammans med Elsemarie här på lovet. Vi tog alla barnen med oss och gick till stan. Besökte museum och Mc Donalds, där vi inte fick plats så vi köpte mat och tog med hem.

Så hämtas barnen av föräldrarna och bara Fredrik blir kvar.Socialen åter ringt om eritreanske pojken.
23 febr. Fredag. Georg hämtades vid tåget.Sedan till televerket och köpte telefon med en massa finesser(!!!!) för 385 kronor.
Nästa dag kom killen som Soc. ringt om, Johannes. Georg hämtade honom vid Centralen. Han valde att bo i Elsemaries rum." Easier in feeling" tyckte han. Det andra rummet hade diskbänk och kokplatta.

25 febr. Fixade lunch. Georg och jag åkte, som planerat till Katrineholm.Var med på gudstjänsten. Träffade Lasses föräldrar. Åkte till Floda kyrka och tittade. " Det blir fint där den 16 juni", har jag skrivit i min dagbok. Dagen för Lasses och Elsemaries bröllop var bestämd till detta datum. Johannes saker hämtades på Hotell Astoria där han bott en kort tid i väntan på att socialen skulle ordna hem åt honom.

27 febr."Till Arbetsförmedlingen .Johannes i skolan och till Eritreagruppen sedan. Till Trädgårdsföreningens styrelsemöte på kvällen. Ny finansminister i dag..."
28 febr. "Margit Ström kom och vi bad tillsammans. Hon är gladare nu. Ära vare Gud," står det.
När hon gått hem åkte jag på hembesök "och lyssnade i 2½ timme till en stackars människas levnadsöde."

Så var också februari månad lagd till handlingarna, som det heter.
I och med det säger jag GodNatt och önskar oss alla att vi ska Sova Gott.

Jag har haft en lugn och skön dag. Linn har haft tenta i 4 timmar. Hon ringde i kväll och var ganska trött.
"Herren är min herde, mig skall intet fattas. Han låter mig vila på gröna ängar. Godhet allenast och nåd ska följa mig.."  Dessa ord från Ps. 23 får bli dagens avslutning till oss alla.