måndag 23 september 2019

Måndag 23 september 2019. ! "Var dag är en sällsam gåva! En skimrande möjlighet!"

"Var dag är en NÅD dig given från Himlen. Besinna det!"

Om kvällen tänker jag på sådant jag ska göra nästa dag! Nästa dags kväll är allt som det var kvällen före!  Nej, nu står jag på tröskeln till att börja beklaga mig. Detta vare fjärran ifrån mig.

Även om jag måste tillstå att det blir lite sämre med ett och annat i min kroppshydda!
Jo det värsta är att märka synförsämringen.
Det positiva är att jag fortfarande kan tänka ganska klart och att jag har lätt för att komma ihåg namn.
Synförsämringen gör mig osäker och helst går jag ut när döttrarna är med!
I dag är det måndag och dagen då Ulla och Kerstin brukar komma in till stan och vi äter lunch tillsammans. Det är roligt att se fram emot.

I dag kom Kerstin ensam. Ulla hade jobbat med hjortkvarns Hembygdsförening hela helgen  och tog en dags paus!

Kerstin tog tag i ett och annat som hon såg behov av att göras. Hon tittade på kläder, som vanligt!
Hängas in i  garderoben eller till tvätten!
Så tog vi promenad till Närbutiken där vi köpte välstekt och god kycklingfile' samt potatisgratäng!

 Att kunna handla varm mat och sedan gå till lägenheten och äta tillsammans är så upplyftande för en gammal mamma!

Kanske han har rätt, Tobias, när han säger: " Mormor, det måste hända saker omkring dej om du ska må riktigt bra!

Nästa helg ska jag träffa Filip som kan ge mig mer undervisning om det där med foton till bloggen.
Jag har glömt redan!
Eftersom jag har planer på att sedan tillbringa ett par veckor i Göteborg, där han jobbar så ser jag med förväntan fram mot detta !

I kväll har jag pratat med en ung människa, som berättade för mig att det känns svårt att be till Gud högt! Det går lättare att tänka en bön och säga Amen till det!

Att bedja med hörbar stämma skulle betyda att man MÅSTE nämna namnet på var och en man vill be för. Annars gällde inte bönen!.
Jag kom osökt att tänka på hur, då jag var  jag i tonåren, i den kyrka i Stockholm där jag då  tillhörde, vi ungdomar en kväll i veckan under någon tid samlades till Bibelskola.
Pastorn, Linne' Eriksson undervisade om Bibelns budskap och vid varje tillfälle var det någon av ungdomarna som höll en liten "minipredikan". Det ingick i utbildningen!

Den äldre pensionerade pastorn undervisade om Kyrkohistoria!  C. TH. Lundström var hans namn och han var också morfar till två av mina söndagsskolelever.
Allt var enkelt och varje kväll var skaran av ungdomar stor. Ibland hade vi någon gästpredikant på besök!

Jag tror att jag fick min unge vän,  som jag i dag pratade med att förstå att GUD är GUD och att Han ytterst ser till vårt intresse av och vår kärlek till Honom. Att Han vet ALLT om varje människa och att Han hör varje liten enkel bön!
Jag hoppas att få något mer tillfälle att få tala både OM och MED Jesus tillsammans med min vän
Relationen till Jesus är spännande och så otroligt viktig och ger så mycket glädje!
Tänk så många gånger jag dagligen ser Hans underbara hjälp i situationer, som jag ej själv klarar av!

Nu överlämnar vi oss i Hans barmhärtiga händer denna dagens sista timme! Gud är god! 
GODNATT!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar