torsdag 18 februari 2016

Torsdag 18 februari 2016. Grå och "lessam" dag. Men tänk så mångasamtal jag ringde.

Ännu ett foto på mina tvillingsystrar IngaMaj och IngaBritta, avfotograferat ur mammas fotoalbum.
"Vad har du gjort i dag?" frågade dottern när hon ringde i kväll.
Jag hade just för mig själv konstaterat att jag inte gjort något synligt, men just då stod jag med strykjärn och några nytvättade plagg som fick stå för dagens synliga, vilket jag glad meddelade.
Mitt svar i övrigt  blev:" Jo jag skulle träna, men gjorde det inte. Skulle handla. Gjorde det inte men
jag har ringt många telefonsamtal. Det var sant. Två av samtalen var mycket långa och båda gällde födelsedag i dag och födelsedagen en gång pr år är den kontakt vi upprätthåller och det är inget fel i det.

"Gossen" kom från skolan. Stekte potatis som fyllde en djup tallrik.Värmde i micron två stora piroger. Han hade inte ätit något sedan frukost i morse och då var han så trött så han åt så lite.
  Sov en god stund,skottade snön från trottoaren, åt kycklinggryta och kunde glad meddela att hans bror från Fellingsbro var kallad till Migrationsverket i Örebro för intervju i morgon.

Fram på dagen kommer de båda hit och äter lunch. Han sa lite försiktigt att brodern talar dålig svenska. Om jag fattat rätt så kom brodern något före Amer, som bor hos mig, till Sverige, men brodern hade fyllt 18 år innan han kom hit, Amer var under 18 och fick därför omedelbart uppehållstillstånd och fick börja svenskundervisning direkt. Han pratar mycket bra svenska.

Brodern som är asylsökande, får ingen svenskundervisning innan han får uppehållstillstånd, utan är som andra asylsökande hänvisad enbart till det kyrkan och moske`n kan erbjuda. Slöseri med tiden kan man tycka. Om de asylsökande kunde få något lite svenskundervisning skulle det värsta kunna vara att de lärt sig lite svenska innan de får uppehållstillstånd eller måste lämna landet. Om nu brodern, som vi hoppas, får uppehållstillstånd måste han först  studera språket innan han kan ta upp sina  avbrutna studier för tandläkarutbildningen.

Kerstin ringde i dag från Spanien och berättade om solen och ljuset. Ibland någon liten skur innan solen på nytt bryter fram.
I TV talas om svininfluensan som "slagit till" i vårt land. I Syrien tvingas folk fortfarande att fly sitt vackra sönderbombade land. Många har dött av svält och andra umbäranden. Amer bodde sina första 6 år i Syrien innan han flyttade till Förenade Arabemiraten där hans pappa fått jobb som civilingenjör.

Tror att jag ska dra lite från år 1994 så det året också tar slut. För barnbarnens skull skriver jag lite utförligt så de ska minnas ett och annat från sin barndom.

  1994. Augusti 1. Kristin kom och vi åkte till Skrankebol. Sov över natt där och åkte nästa dag tillsammans med Emil och Kristian till "moster Stina".
Varmt var det och i Kisa stannade vi vid glasskiosken. "De fick köpa de dyraste glassarna och var så glada och tacksamma. Så goa de är alla tre." Ordagrant ur min dagbok!
I Högskulla bjöd Stina på mat och sedan bar det iväg nedför backen till sjön, min barndoms sjö.
Varje morgon tittade vi på "Tippen" på Tv ser jag i boken. Ingen aning vad det handlade om.
5 aug. fiskade barnen upp en stor abborre, som Stina rensade och stekte. Ack så gott! Samma dag tog vattnet slut i brunnen, på grund av torkan. Inte en droppe kom
 det ur kranen. Jag hjälpte Stina att vika reklam som hon skulle köra ut med nästa dag.
6 aug. kom kören "Svart på Vitt " med Sven och Maria hem från sin resa.
Lite regn under natten men det hjälpte inte i kranen.
Trion och jag badar på dagarna, spelar sällskapsspel och läser böcker på kvällarna

Måndag 8 aug. Vi packar för hemfärd. Det spöregnar mellan Vimmerby och Kisa.Äter vår matsäck vid Göta Kanalsakvedukten. Så mysigt.
Får vid hemkomsten veta att Martin under dagen tagit körkort.
11 aug. står det i min bok." I Andaktsboken  Allt för Honom står det att självömkan kommer från den onde.Bevare mej!!!!" Ler vid minnet.
12 aug. Vår vän i husgruppen, Maja Skutberg, ska begravas i dag. Jag kan ej vara med. Dagen därpå åkte Kristin, Linn och jag till Hjortkvarn.
Söndag 14 aug. Kräftskiva hos Sven och Maria.
Måndag 15 aug. börjar skolan. Jag börjar en liten anställning hos "Svensk Direktreklam". Jag ska varje vecka kontrollringa till slumpmässigt utvalda personer ang reklam de fått, eller inte fått, i brevlådan.
Nu är halva augusti avklarad och jag tillåter mig att gå till nattens vila. Sov Gott, mina vänner!
Jag skulle ha varit med mina vänner i Husgruppen i kväll men orkade ej ge mig ut. Nu är jag så trött!!! Tack Gud för i dag!!


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar