onsdag 10 februari 2016

Onsdag 10 februari 2016. Vilket ruskväder det blev! Läxläsning med ängeln. Matgäst. Ingen träning.

När jag nu skriver några rader är det redan sen kväll. Dagen har varit tråkig, grå och blötsnö har fallit i stor mängd. Olyckor på vägarna har rapporterats.
I morse hann ängeln med att äta frukost innan han cyklade iväg till skolan.
"Hu en så lessam dag", brukade, som ni vet, min mamma säga ibland. I dag har jag sagt det på fullaste allvar. Lessam är ordet!

En av mina två måndagsmatgäster kom. Jag avstod träningen på grund av vädret. Fick skjuts till och från Närbutiken i stället. Fikade och sov i alla fall en stund i fåtöljen.
Ängeln kom hem och fick mat.

Läxläsningen gick bra. Vilken begåvad kille jag har i mitt hus!
För att få veta hur han haft det sedan han kom till Sverige inleddes sedan en frågestund som gav mig en utförlig bild av det liv han levt efter ankomsten till Sverige för drygt ett år sedan.
 Jag ville  skriva ner det och jag förvånades av att höra hur han tid efter tid kom ihåg så väl vad som hänt.Känns bra att veta lite som jag själv hört av honom och inte bara fått från andra.

Sedan vi avslutat "förhöret" ringde han sina föräldrar och jag fick se dem och växla några ord med dem, dock icke på arabiska. SÅ fina föräldrar ! Förstår att det inte var lätt för dem att skicka iväg två söner med något års mellanrum för att de skulle undvika att bli soldater i en tvivelaktig arme`.

I vårt tidigare samtal frågade han vad som är motsatsen till "rik". Han skulle berätta om två pojkar som vistats i samma familj som han. Den ena 14, den andra 13 år. Hur de grät på nätterna och längtade hem till sina föräldrar. När han fick veta att ordet var "fattig" sa han:" Ja, de var fattiga och kom av den anledningen. Kanske de kan få studera här och få hit sina familjer."

Som troende på en god Gud som ser med välbehag på den som gör gott känns det ej svårt att öppna en välkomnande famn. Gud välsignar den som tar sig an den nödställde och ger den hungrande bröd. Så har det alltid varit. Gud sviker aldrig och han blir inte någon något skyldig. Han belönar mångfaldigt den som gör gott mot sin medmänniska. "Allt vad ni har gjort mot en av dessa mina minsta, det har ni gjort mot mig" sa Jesus medan han gick här på jorden. Han lever i dag och ser allt vad vi gör mot vår nästa.

Jag antastas av Jon Blund och inser att det bästa är att sova genast.
Har ringt tre barnbarn i kväll och pratat med en av dem. Det var trevligt efter denna dystra dag.
Sov Gott, mina vänner!  I morgon kanske solen skiner!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar