måndag 22 april 2013

Träning 22 april 2013. Mer att berätta om år 1973.


          Mina två måndagsmatgäster kom och fick kycklinggryta med ris. Jag fick skjuts till träningen.
På eftermiddagen kom min vän, elektrikern, efter min kallelse. Mitt sista hopp. Han skruvade bort locket på en dosa, stack dit en skruvmejsel och vips började tvättmaskinen fungera. Jag köpte den begagnad på 80talet och den har alltid fungerat, så jag vill inte byta ut den.

Vårvädret fortsätter, till allas stora glädje!

I dag tog jag fram några gamla fickalmanackor,för år 1973 fanns både Georgs och min, så nu blir det lite mer från detta år.Georgs anteckningar visar hur han, innan gruppresorna kom igång för säsongen, åkte omkring i landet, visade film,  berättade om resorna och hade intressanta saker att visa, isynnerhet från Jerusalem.Det var kaffebord i koppar,kameler och åsnor gjorda av olivträ, salladsbestick, oljelampor,broderade dukar och mycket mer.
Han hade ofta tre sammankomster pr dag.Det var skolor, vårdhem, studiecirklar,kyrkor,som fick besök.

I februari hade han en resa till Emetten i Schweiz.I mars till Österrike. I mars var han hemma i Örebro en hel vecka. Jag skrev:" Georg hemma.Hjälper oss alla.Cyklar, dörrlås osv. Allt får vi hjälp med." (Han var en händig man). Den 21 mars åkte han till Israel på årets första gruppresa.Han ringde från Köpenhamn, som alltid.Både på utresa och på hemresa. Längre än så kunde vi ej ha kontakt. Han skickade ofta kort och brev och jag skrev också brev med adress till Turistbyrån i Jerusalem.Tänker på hur bra det hade varit om mobiltelefonen hade funnits då.

Så roligt att ofta ha besök av Fredik och Mikael med deras föräldrar. Jag fortsatte också med mina vikariat i skolor i Örebro och Kumla.Kerstin jobbade på sjukhuset.
 Den 16 maj kom Georg hem från sin sista Israelresa för säsongen och då i sällskap med Kerstins man, som varit i  Jerusalem i två veckor. Georg sedan 21 mars.Kerstin och jag åkte till Arlanda och mötte dem. Sov över i Stockholm
till nästa dag då Georg avtackades på Studieförbundet och vi därefter åkte till Örebro.

       (Detta är Östgötagården i Rimforsa på 70talet.Där var Georg lägerchef flera somrar och jag något av värdinna. Elsemarie var naturligtvis också där, när hon inte var hos syskonen i Örebro eller i Figeholm.)

Dagen därpå åkte Georg, Elsemarie och jag till Palmsgården i Dalarna för att vistas hos våra vänner Erik och Annelie ett par dagar.

Annandag Pingst den 11juni var det installation av Georgs nya tjänst på Östgötagården i Rimforsa. Alla våra barn, med sina partner och två barn var med på välkomstmötet. Jag kan ännu känna att det gör ont i mig när jag  stod inför det definitiva.
Fortfarande bodde vi kvar i Örebro även om vi hade klart med ett boende i Borensberg, senare. För Georgs del började nu läger verksamheten på Östgötagården, där vi hade ett eget rum i det hus som fanns för lägerpersonalen. (Här var meningen att fotot från Ösrgötagården skulle finnas,men ibland blir saker fel.)
Så avslutar jag denna del av år 1973 och fortsätter i nästa inlägg.
   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar