fredag 27 april 2012

Uppsala utan dator.

Hallå kära vänner! Nu blir det en Blogg i dag innan jag ger mig ut på "nya äventyr". Den här gången till min barndoms Figeholm. På söndag är jag tillbaka och fortsätter mitt bloggande som vanligt. I måndags äntrade jag tåget till Uppsala, med byte till buss i Enköping. Möttes av min goda vän Lotta, som var skolpastor i Motalaområdet då vi bodde i Borensberg och därigenom hade vi tät kontakt. Vår yngsta dotter och några av hennes klasskamrater,bildade en liten grupp som ville ut med Evangeliet (Det glada budskapet) om Jesus. Måste berätta lite om de där flickorna som var så engagerade i allt vad de satte igång med samtidigt som de skötte sina studier. Deras lärare i högstadiet påstod att hon aldrig haft en klass med så många av samma skrot och korn, som i denna klass. Det "sprutade" energi om dem. De hann med skolteater, basarer och fester på skolan och en dag i veckan, när skolan var slut för dagen, gick de till barnfamiljer och hämtade barn som de drog i barnvagn till en av flickornas farmor, som hade plats att ta emot dem. Där ordnades med aktiviteter för de små. Berättelser och små sånger om Jesus ingick naturligtvis. Och så satte de barnen i vagnarna och körde dem hem igen. I ur och skur såg jag dem komma förbi vårt hus. En gång frågade jag dottern varför de gjorde sig besväret att hämta "ungarna". Förvånad såg hon på mig: "Jamen det måste vi ju, annars kommer de ju inte." På somrarna ordnade de "läger", för sig själva, i en lånad sommarstuga dit de fick skjuts av oss föräldrar.(Jag tror det rörde sig om 8 flickor, alla "ledare") Ett detaljerat program hade de tillsammans ställt samman och ingenting lämnades åt slumpen. Väl förberedda Bibelstudier ingick. Vi föräldrar fick också tillfälle att komma på besök under de 5-6 dagar lägret pågick. Då hade de också lagt upp program för hösten. Vid jultiden skickades inbjudan till de små barnens föräldrar att vara med på en fest, då deras barn sjöng små sånger. Jag minns hur en inbjudan avslutades med" Tal av pastorn". Det var Salemförsamlingens pastor som lovat ställa upp med en avslutning. Flickorna kom från olika sammanhang men hade sin tro på JESUS som gemensam nämnare. Och så entusiasmen! Ett år hade de fått en ide´ att de skulle skicka ut förfrågningar till alla kristna skolgrupper i hela Östergötland om de hade intresse av en storsamlingshelg i Borensberg. Jag vill minnas att det kom ca 100 deltagare ( ska korrigera senare om jag minns fel). Salemförsamlingen ställde upp tillsammans med oss föräldrar. Mat lagades, logi ordnades och just då fanns i Motalaområdet ett ungt par som båda, av olika församlingar, var anställda som skolpastorer, vilka tog på sig huvudansvaret för samlingarna i kyrkan. Allt gick bra och ungdomarna återvände till sina skolor med inspiration till fortsatt arbete i sina skolor. Eftersom bloggsidan och jag ej längre är helt överens ser jag mig nödsakad att nu avsluta. Men bara för att genast återkomma med ett nytt inlägg!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar