torsdag 18 oktober 2018

Torsdag 18 oktober 2018. Grattis Maria! Lite mer från gårdagen.

Jo i dag fyller sonhustrun år så jag ringde och pratade en stund. Vi ska träffas och fira en annan dag. Vi brukar fira våra födelsedagar i någon helg då alla är lediga och fler kan mötas samtidigt!
För att återgå till dagen förgår och min promenad så gick jag, som jag brukar, in i Nikolaikyrkan som ligger så bra till för att slinka in i en stund när man är på Drottninggatan.
Utanför kyrkan står oftast en skylt uppställd utanför kyrkdörren.
"ÖPPEN KYRKA", står det och det värmer mitt hjärta. Jag har lite svårt med låsta kyrkdörrar fast jag förstår ju att det också finns anledning därtill ibland.

Längst fram i kyrkan satt en musiker och spelade medan en präst stod bredvid och sjöng. Tydligen en övning för någon senare sammankomst.
Efter att jag en kort stund suttit stilla i en bänk kom prästen, som visade sig vara Moni Höglund
, min pastor under några år då vi båda var medlemmar i baptistkyrkan Immanuel här i stam.
Hon var för ett par veckor sedan hemma i mitt vardagsrum och filmade mej om mitt förhållande till Bibeln. En filmsnutt som sedan visades på ett möte i samband med en ekumenisk Bibelfestival.
SÅ roligt att möta Moni och få veta att hon var nöjd med min medverkan genom den lilla filmen.
Det var Moni som intervjuade mej så det är klart att det blev bra.
Moni är en härlig människa och en ypperlig präst med många samtal med människor som behöver ett ord av tröst och uppmuntran!

Så roligt att få möta min vän där i kyrkan!
Jag fortsatte min vandring hemåt. Vid Järntorget stoppades jag av någon som tydligen kände mej och ville hälsa. Ingen aning om  vem det var. Det var min systerdotter, CHristina!!
Skymningen, min nedsatta synförmåga och min bristande förmåga att känna igen utseenden medverkade till detta missöde så klart.  Jag fick veta att min syster mår bra och är glad.
Hoppas att jag snart ska få tillfälle att hälsa på hos henne.
Ärligt talat så tycker jag mig  ha  fullt upp för att klara min dag och håller mig helst i närheten av mitt hem !
Synförsämringen är en stor prövning men kan inte låta bli att hoppas på förbättring!!!

I dag, torsdag hade jag tid hos tandläkaren. Pensionärer är ett upptaget släkte!
Undersökning och önskan om ytterligare två besök. Ja, det var alltså tandläkaren som önskade. Inte jag, som hade hoppats att han skulle säga:" Inga hål den här gången!"
 Samtidigt som jag helst vill slippa gå dit så är jag så tacksam att jag har möjligheten att  få denna hjälp och samma tandläkare i så många år! Verkligen något att vara tacksam för!
 I dag var det inte "Öppen kyrka" i Nikolai så jag gick hem efter att en man utanför kyrkan önskat mig Guds välsignelse. Satte mig i solen på loftgången och fikade och sov en stund.

Senare ringde Kristin som befann sig i närheten och kom upp till mej för en fika. Hon, som ser ganska bra vaskade av köksgolvet, som visserligen städades i måndags av Ulla och Kerstin men jag blir så glad för lite hjälp båd nu och då!
Vilken härlig varm och skön brittsommardag i dag! O vad jag har njutit i solen!

I morgon ska det bli svalare säger de på TV. Kristin och jag hade det härligt med fika på balkongen, detta extrarum som är till så stor glädje!
Att dagen avslutas med telefonsamtal med Tobias gör den bara ännu mer värdefull så glad i hågen  intar jag om några minuter min sköna säng.  Sov Gott mina vänner!Tack Gud för denna dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar