söndag 2 augusti 2015

Lördag 1 augusti 2015 skriver jag om bröllopsdagen 25 juli.Om bröllopet må jag berätta!



I Axbergs kyrka klockan 14.00 den 25 juli 2015 vigdes de, Linn och Sebastian. Om vigseln har jag tidigare berättat.Några regndroppar föll när de kom ut ur kyrkan. Sådant händer särskilt ofta denna sommar!
Bruden hade länge närt en dröm om att få skjutsa brudgummen från kyrkan till festlokalen i Olle Olwards gamla fina Volvo 142, årsmodell 1972.

Joodå, Olle ställde bilen till brudparets förfogande. I baksätet befanna sig Olles dotter Charlotte samt Lars Nilsson, en vän och tidigare kollega till Elsemarie och Lasse.

I FESTLOKALEN visade en stor och tydlig tavla placeringen för de 120 gästerna.
Värdparet, Filip, brudens bror och Kajsa, Linns bästis sedan förskolan hade inte sparat någon möda för att göra allt så perfekt man bara kan önska och fortsatte sitt engagemang under kvällens lopp.

Vad är väl ett bröllop om inte god mat serveras. Brudens familj har en sagolik tur, som fest efter fest har haft samma kokerska. Hon var t.ex. kökschef redan när Elsemarie och Lasse ingick äktenskap år 1990. Födelsedagsfester, studentfester, aldrig utan Monica Lundin! Satsar allt för att festföremålen ska ha det allra bästa. Lugn och trygg i alla sammanhang. Övrig personal blir då likadana. Detta enligt en av kökspersonalen på senaste bröllopet! Servitriser och kökspersonal ska jag återkomma till!

KVÄLLENS MENY: Förrätt: KÖKETS (Läs Elsemarie och Linn) HEMGJORDA VÄSTERBOTTENPAJ. Serveras med västgötsk rom, cre´me fraiche och rödlök.

Varmrätt: HJORTKVARNSK HJORTSTEK. Serveras med sommargratinerad potatisgratäng och rödvinssås.

Efterrätt: MONICAS VANILJPANNACOTTA. Serveras med flädermarinerade hallon från egen trädgård (Läs Stinas fläderblomssaft och mormor Ruths frysta trädgårdshallon från år 2014.)

Ett digert program med många framträdanden gjorde kvällen till ett roligt och ljust minne för brudparet och alla närvarande.
Det började så klart med framträdanden av föräldraparen, Lasse och Elsemarie, Betty och Lennart.
Sedan ska jag försöka koncentrera mig  vad gäller övriga. Så långt var programmet att filmen i filmaren Olle Olwards kamera tog slut. Han lär dock ha fått det viktigaste med. Tur för de närvarande  att jag ej drog mina berättelser. Enligt programmet skulle dessa ha framförts efter videohälsning med härlig sång av Gullan Bornemark, vän sedan många år till brudens mor.

Små filminspelningar från Linns och Sebastians tidiga barnaår gav upphov till många skratt.
Inte mindre än 8 Videohälsningar hade fixats av värdparet och andra.

Tror att jag gör uppehåll här och fortsätter i kommande inlägg för det finns mer att minnas från detta roliga, trivsamma bröllop.

Dagen i  dag avslutades faktiskt med mycket sol. Vadan detta? Hoppas den kommer åter i morgon.
Jag drack förmiddagsfika hos Linn och Sebastian. åt räkmacka på kondis, bjuden dit av Stefan, plockade en dryg liter hallon , kvalite´ sämre pga allt regn, vinkade av brudparet, som var nöjda med att få åka hem till Växjö och sitt hem där. Elsemarie och Lasse kvar i Tyskland, förmodligen.

Nu återstår att säga GodNatt till alla bloggvänner. GodNatt och Sov Gott! Gud är god och älskar oss alla! precis som vi är!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar