torsdag 26 juni 2014

Torsdag 26 juni 2014. Bakåt i tiden. År 1986.

Här står vår lillasyster Stina redo att ta emot gäster.
För ett par dagar sedan var Sven och Maria på besök i Högskulla, under en brake på en semesterutflykt och hälsade på hos moster Stina, som övertog mammas hus och byggde om efter eget önskemål.
Så roligt Sven haft så många somrar där. I dag fick jag detta foto från dem.
Själv har jag vilat största delen av dagen.
Fick i går plötsligt ont i en höft, som hindrat rörligheten både i går och i dag. I går fyllde Anders 59 år och samma dag fyllde hans barnbarn Olof 1 år. De slog ihop kalasen och firade hos Olof. Jag kunde vara med men måste ha bilskjuts dit och därifrån.

Det var länge sedan jag skrev om 80talet så nu är det bäst att sätta fart.
år 1986 står på tur.Gick här och letade efter anteckningar. Så kom en tanke. "Men varför frågar du inte Gud?" "Visst ja"! Sagt och gjort. Hittade på en gång och inom mig ljöd ett bibelord:"Förrän de ropa skall jag svara!" Underbara Gud! Jag förstår inte att jag så ofta glömmer att prata med honom. Jag VET ju efter alla år!

Nu tänker jag göra ett litet sammandrag av januari 86. I mellandagarna hade Elsemarie åkt till Paris för att hälsa på sin bästis Helena från Borensberg, som jobbade i familj  där. Elsemarie kom hem den 7jan.
 Gäster nu och då, som vanligt. Barnbarn från de tre familjerna här och sover över ibland.
Fredrik och Martin köpt dator.(Något att notera!)
Gunnel Rask från Borensberg flyttat in hos oss och ska bo här under sin utbildning till förskollärare.

Nu hade Socialen " hittat oss" igen och vi blev tillfrågade om vi kunde ta emot en tonårstjej, pappa död och mamma sjuklig. Hon flyttade in hos oss på nyåret.
En kvinna, som jag fått kontakt med via en studiecirkel åt NBV, kände ofta oro och kom till mig och fikade och pratade. Jag bad mycket för henne, om att hon skulle "hitta" Gud. En dag berättade hon att hon varit på stan och plötsligt när hon kom hem bara fylldes hon av en stor frid och glädje och all oro försvann. Vi umgicks en tid innan hon flyttade från Örebro, fortfarande glad över att ha funnit Gud. Hon var också med på våra sammankomster på Ria.
Så var det dags att baka till Elsemaries födelsedag då enl ant.boken 32 personer kom, åt kycklingsallad, kaffe och tårta. "Trevligt. Lagt mig ½3", står det.

Modern till tonårsflickan, som var placerad här, mådde inte bra. Jag var och hälsade på, både hemma och  på sjukhus. Hon var orolig och åt en del mediciner för detta.
En dag tog hon en alltför stor dos och jag fick telefon från hennes granne att hon var på sjukhuset. Jag åkte genast dit. Hennes syster var redan där. En läkare kom ut från det rum där hon låg och meddelade oss att hon avlidit. Dottern hade bott hos sin kille senaste dagarna men kom också hon till sjukhuset. Läkaren pratade med henne och hon tog sedan god tid på sig att vara ensam med sin mamma. Så tragiskt! En äldre halvsyster fanns och såsmåningom tog storasyster över vårdnaden om den yngre.

Ja så har även denna dag tagit slut och jag är tacksam att jag orkat med. Yngsta dottern med man och son har i dag varit i Göteborg för att leta lägenhet åt Filip, som i höst ämnar fortsätta sina studier där.
Nu ber vi till Gud att allt ska bli rätt. "Han som håller hela världen i sin hand, han har ändå tid att tänka på mej", sjöng vi i söndagsskolan. Önskar er alla en GodNatt.  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar