söndag 8 juni 2014

Söndag 8 juni 2014. Prinsessan Leonores dop, Lite Rom.

Så går också denna pingstdag mot sitt slut. Det har varit stilla frid hela dagen. Ingen har ringt, inget besök.Vackert väder, som jag faktiskt passade på att njuta av på altan. Man ska vara stilla ibland. Det mår man bra av.Lyssnade till Gudstjänst på Närradion.Ringde min syster, som är kvar på sjukhuset.
Fikade tillsammans med min humlefamilj, som verkar byta invånare. De stora ger sig iväg men det produceras flera nya i boet, som jag tror.

I kväll har jag sett en sammanfattning av prinsessan Leonores dop på TV.  Vi har en fin kungafamilj. Finast är Kronprinsessan Victoria, alltid.Tycker jag.
För mig, som är gammal och har följt kungafamiljen sedan 30-talet är det alltid roligt att se dem. Jag minns födslar och dödslar, bröllop, och lite till.Jag har alltid gillat vårt kungahus. Om det nu har någon betydelse för någon mer än mej.

Eftersom inget har hänt utöver det sagda denna dag så går jag direkt till Rom, där jag avslutade i Vatikanen i går.
En annan sevärdhet var Fontana di Trevi, där vår skådespelerska Anita Ekberg gjorde sig känd som badnymf i fontänen.

För att inte slösa med tiden tog vi taxi där avståndet till någon sevärdhet bedömdes som alltför långt.
En kyrka, San Clemente innehöll tre lager historia.På gatunivån kyrka från 1100 -talet.Under den en kyrka från 300-talet och nedanför denna finns bl.a. katakomber samt rester av ett Mitratempel.

Naturligtvis besökte vi också Victor Emmanuelmonumentet,  där vi fikade och stannade länge för den fantastiska utsiktens skull.Monumentet påbörjades år 1885 och blev klart år 1911 till ära av det enade Italiens förste kung som är avbildad i en förgylld ryttarstaty i brons,12 meter lång, överdimensionerad liksom monumentet."Bröllopstårtan", ett av de nedvärderande smeknamn, som förlänats denna vita koloss byggdes i vit marmor och smälter inte in i omgivningen. Den räknas som ett av den pompösa,okänsliga arkitekturens främsta landmärken. Men ack så ståtlig och vilken utsikt!

Naturligtvis besökte vi också Forum, som i antikens Rom var det politiska, komersiella och juridiska livets centrum.
I morgon tar vi farväl av Rom och den sista kvällen blev en fin överraskning.
Men nu väntar sängen på mig, och jag på sängen så GodNatt är ordet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar