lördag 21 juni 2014

Midsommardagen 2014. Ingen dag är den andra lik.

Ja då var det midsommarafton i går.Dagen började, som de flesta numera, i slowmotion. Hann dock i tid till midsommaraftonens goda lunch hos yngsta dottern. En tradition har det blivit att jag är där tillsammans med deras goda vänner,accepterad trots min ålder, varje midsommarafton.
 Det är något visst med sill och färsk potatis att ätas på årets längsta dag.
Hade det nu varit varmt också så skulle det ha varit perfekt. Men vi kunde ändå sitta ute på altan och äta. Dricka eftermiddagskaffe också. Jag stannade ej kvar på grillkvällen men hörde att de fick bära in det grillade och äta inomhus.

Linn kom hemkörande i sin bil sedan hon slutat jobba i Växjö på eftermiddagen och i dag har jag träffat henne.Fästmannen var upptagen med basketspelande i helgen.
Fick i dag tillfälle att pr telefon växla några ord med vännerna från Tyskland, som jag ju tyvärr ej fick träffa, som planerat var, på grund av min veckolånga feber. Men nu har jag förvissat mig om FBkontakt. Det är ju faktiskt en bra förbindelselänk. Enkel och smidig.

Tog just "en brake" och gick ut på altan för att titta till mina humlor och Alfons. Den senare hade gått in i sitt garage efter att, som jag sett, tidigare ha varit ute på vandring över gräsmattan. Vilken grej att ha! Humleboet ändrar sig dag för dag vartefter de flygfärdiga lämnar och de lediga lägenheterna blir allt fler. Ska berätta om dessa små varelser, som jag lovat, men tar det lite lugnt med tankearbete i midsommar. I alla fall visar termometern på 10 grader. Tänka sig, midsommardagen TIO GRADER!

Dagen har gått sakta men säkert. Jag har sett och lyssnat till Torpkonferensen på datorn. Tänk att detta var den etthundratjugusjunde Torpkonferensen. Den första hölls år 1887.
Jag har en liten bok som heter "Det började med ett bönemöte..." där Birger Davidsson berättar om upprinnelsen till Torpkonferenserna och om Helgelseförbundets historia, en historia som jag är så faccinerad av. Möjligen påverkad av att det var just två av dess evangelister som kom till det lilla missionshuset i Snarås där  mamma och pappa lyssnade till deras enkla predikan om Jesus och blev frälsta. Något som sedan givit ringar på vattnet.

Har god lust att berätta mer om Torp men kvällen skymmer och jag mår bäst av att ej komma alltför sent i säng. Jag känner när det är dags.
Gud, nu tackar jag dej för en lugn och skön dag och ber om din välsignelse över mej och mina vänner och över de 15.000 människorna på Torpkonferensen. Jag tänker ibland att media vet nog egntligen väldigt lite om alla kristna som samlas runt om i vårt land till konferenser i midsommar och hela sommaren.
Ute i världen är det fortfarande oroligt och i vårt närområde har, inom loppet av några få dagar, två unga människor mördats.Vilken tragedi! De båda morden hade inget med varandra att göra.
 Tänker på hur mycket sorg för så många människor detta fört med sig. Sörjer med dem!

Måste nu säga God Natt och Sov Gott till er alla. Gud är god! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar