måndag 16 juni 2014

Måndag 16 juni 2014.Lite nu och lite Rom.

En bättre bild på Colosseum än den jag visade tidigare
Den här dagen blev bra utöver att jag åter drabbades av lite feber. Den kommer fram på eftermiddagen. I morgon ringer jag till Vårdcentralen. Min VC funkar bra på alla sätt och vis så jag vet att de bryr sig.
Har lite hosta också och nu är det en vecka sedan det började.

Den här veckan skulle jag åka till Sjövik och träffa en vän och hans familj, nu boende i Tyskland. Förra året var hans föräldrar på besök i Sjövik.  Jag reste dit med färdtjänst och fick prata med dem några värdefulla timmar. I år skulle deras son med fru och barn komma till Sverige och jag hade verkligen glatt mig åt att få träffa dem .Nizar,sonen, var tonåring när han och hans syster bodde hos mig en vecka, eller mer, när föräldrarna var  i Sverige och höll föreläsningar i kyrkor och skolor. Föräldrarna hade tidigare varit i Sverige och Georg var alltid den som var med och tolkade.
Jag hade vid några tillfällen varit med Georg och bott i familjens hem i en liten by,utanför Betlehem
Jag drömmer fortfarande om att en dag åter få komma dit, men nu är jag för gammal för att åka ensam.
När ungdomarna bodde hos mig hade Georg hastigt dött och jag minns hur vi grät tillsammans när den fina, goa familjen, som under flera år stått Georg så nära, kom hem till mej, nu ensam.

Ungdomarna lyste upp min tillvaro. Vi gjorde utflykter,bl.a. till Öland, vi sjöng tillsammans och vi bakade bullar.(Hade planerat att ta med många sådana till Nizar denna vecka.) Jag måste dock inse att jag inte orkar ge mig ut på resa just nu. Kanske jag kan resa till Tyskland i stället och träffa dem där, vid tillfälle. Nyss talades vi vid i telefon och jag ska få bilder på familjen att trösta mig med.

Den här dagen blev ljus genom att jag fick besök av Linn, som varit hemma under helgen. Vi står varandra nära och har mycket att prata om.
Ljus blev dagen också genom att mitt musikbegåvade barnbarn Kristin meddelade att hon blivit antagen som elev på Kävesta Folkhögskola där hon ska studera musik. SÅÅÅ glad jag blev!
Så blev det ingen avslutning på resan till Rom i kväll heller men jag har inget val. Sova nu är ordet.
En eller två Alvedon och "Gud som haver", blir avslutningen på dagen. Kom just på att barnbarnet Jonas varit här och styrt upp så jag kan både skanna och skriva ut mina bloggar. Tack för det,Jonas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar