söndag 23 februari 2014

Söndag 23 februari 2014. Åter till vecka 27 1982.

I mammas dagböcker kan man någon enstaka gång läsa:"O, vilken lång och lessam dag! Ensam hela dagen. Har läst och läst och åter läst." Hon skulle ha kunnat skriva så om min dag i dag. Fast jag har inte upplevt dagen som lång och "lessam". Jag såg TV gudstjänsten från Linköping, lyssnade till Närradiogudstjänsten från Pingstkyrkan Örebro.
I går plockade jag ut mitt köksporslin ur skåpet för att byta det mot ett annat, vackrare med blomma och guldkant. Lite omväxling kan inte skada! Satte in det "nya", ordnade även plats i ett annat skåp för de fina uppläggningsfaten. I dag skulle jag värma mat i mikron. Men hoppsan, det går ju inte. Att jag inte hade tänkt på det innan jag packade upp. Tänkte packa ner allt igen och plocka in det gamla men kom på att jag kunde spara tre tallrikar av det gamla för att ha till micron. Så nu får vi se hur det går.

I övrigt har jag bara haft en del nätsamtal gällande trosfrågor och så tittat på kvällens partiledarintervju i TV.

Nu åter till vecka 27 år 1982. Och det blev torsdag morgon, den 8. Dagen då Kronofogden skulle ha pengarna för huset. Handpenningen avräknades och resten kunde betalas med check, tror jag. 175.000 från sparbanken som hade inteckning för samma summa, 50.000 från Handelsbanken, där vi alltsedan dess varit kund.Glada över att allt i sista stund, dagen innan, ordnade sig tågade vi så till Ribbingsgatan och Kronofogden och betalade resterande. Sedan till Handelsbanken som ordnade med lagfart etc.
Så gick vi till villan och skrev hyreskontrakt, för ordningens skull. Kronor 3.750 för 5 veckor och när det var gjort sa Georg att de inte behövde betala något utan de fick bo där gratis. Vet ej om de kanske ändå hade någon nytta av kontraktet. Som ni märker så skrev jag dag för dag det viktiga.

Fredagen kom och då står det att Sven köpt bil, att vi promenerat till Rynninge för att hälsa på vännerna Alverlin, på Vasastrand och ansökt om energisparlån, till Fastighetskontoret och pratat om bygglov för fasaden. Vi tänkte byta eternitplattorna mot träfasad. Georg var en handlingens man och hade bara denna vecka att ordna sådant.På kvällen skön hemmakväll då vi spelade  Monopol med Fredrik, står det i min lilla bok.

Så kom lördagen den 10 juli. "Stannar i stan och vaktar hunden." Kerstin med familj åkte till Kolmårdens djurpark i det fina sommarvädret och vi passade deras fina schäfer, Tosca. "Lugnt och skönt och vi pratar ritningar och möblering".
Söndag, sista dagen på en härlig vecka tog vi med oss Mikael och Fredrik på tåget till Motala och taxi därifrån till Borensberg. Strålande sol fortfarande. Pojkarna och jag hann med att besöka badplatsen i sjön Boren två gånger denna dag. Georg tog buss till Linköping och tåg till Stockholm och jobbet.

Det var en intressant vecka som tog slut och nu har den här dagen också tagit slut. Jag säger GodNatt och Sov Gott! Gud som haver barnen kär, se till mig som liten är! Amen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar