torsdag 20 februari 2014

Semester i Örebro 5 juli 1982. Sedan lite om dag som gått.

I mitt förra inlägg skrev jag om besöket i Lesjöfors. Det blev en trevlig inledning till Georgs semestervecka!
Vi stannade på hemvägen i Örebro och bodde i Ullas och Lennarts lägenhet i Vivalla. Ulla och Lennart hade vår husvagn och var på semester den veckan.De hade vår bil så vi åkte buss denna härliga vecka  i vår forna stad. Jag har en del anteckningar i min fickdagbok men jag minns en hel de utöver det. Hur jag njöt av att vara tillbaka i stan vetandes att det skulle bli vår fasta punkt igen.Vi hade trivts bra när vi bodde där innan vi flyttade till Borensberg och nu var det ju så enormt roligt att ha barn och barnbarn så nära. Elsemarie skulle såsmåningom dra vidare.

Överst i min fickalmanacka står det:"Ljuvligt väder hela veckan." Jag minns hur vi vandrade på gatorna i strålande sol varenda dag.
 Nu kommer sömnbehovet farande och det är lika bra att följa den impulsen för kommande dagarna blir så innehållsrika så jag måste ta det i sakta mak och jag vill vara klar i huvudet när jag ytterligare ger mig in på denna betydelsefulla och spännande vecka.

Om dagen som gått kan nämnas att jag bakat bullar, samt "danska knaseboller", de senare grovt bröd.
Ett barnbarn med familj flyttar i dagarna från Nora till Örebro och med min  erfarenhet av flytt vet jag att kaffetermosar, smör, bröd, ost och vanliga goda vetebullar är nödvändigt när alla "hjälpare" behöver lite näring mellan varven.Kan ej fatta hur de klarat att packa och sköta vardagsbestyren med tre barn i åldrarna 7 månader till 4½ år och en förälder heltidsarbetande. Jag inser att hon har rätt, mamman, när hon som förklaring sa :"Jag organiserar och jag är inte lat." Men trött av att aldrig få sova en hel natt, vet jag att hon är. Jag berättade för dem att när vi flyttade och barnen var små, skickade vi dem till min syster eller mamma ett par veckor före flytten. Det var på den tiden då mammorna inte jobbade utan kunde hjälpa varandra med ett och annat.

Nu säger jag GodNatt igen. Sov gott! Det är nollgradigt ute och snön ligger kvar. Har sett på Facebook att det är vår i Skåne! I Kijev i Ukraina är det hemskt att vara just nu. Ser bråket och eländet på TV och sörjer med de stackars människorna. I Syrien och Egypten är det fortfarande oroligt.
Men det går visst bra för Sverige i OS i Ryssland! Vet ej och kan ej men känner som om jag borde skriva de två bokstäverna OS i dessa dagar. Sport och musik är jag inte bra på. Men jag har bakat semlor i dag utöver det redan nämnda, så jag känner en viss glädje över det.Gud med oss! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar