onsdag 25 september 2013

Onsdag 25 september 2013.Semester år 1978.

Semester år 1978. Den17 juli vaknade vi i husvagnen vid Vätterns strand, nära Karlsborg.Fortsatte till Varnhem och hälsade på hos Georgs farbror Anton (tvillingbror till hans pappa) , hans fru Märta och de två kusinerna. Åkte vidare till Axvall där en faster, farbror och kusin Gunbritt bodde. Roligt att träffa släkten. Visste inte riktigt var vi skulle stanna för natten , men kom framåt kvällen till Ljungskile, där vi"ankrade", för att nästa dag fara vidare.Tänkte vi. Därav blev dock intet för i Ljungskile var det bra att bo. Tyst och lugnt på campingen. Rent och snyggt och vi fick plats med el, så vi fann ingen anledning att lämna samhället. En gammaldags äkta Färghandel fanns där också!

Dagen efter, tisdag den 18, åkte vi in till Uddevalla. Besökte graven där Georgs mor begravdes år 1926, då Georg var nyfödd och hans pappa, pastor i Baptistförsamlingen, lämnades ensam med tvåårige Lars och liten Georg. Vilken tragedi!
Vi besökte en del affärer och fikade förstås innan vi vände åter till Ljungskile. På kvällen spelade vi "Fia". Så skönt med en hel veckas semester framför. Georgs semestrar de här åren i Borensberg togs i stor utsträckning ut då han som guide hade resegrupper till Mellanöstern, Österrike, Schweiz och Italien. Sommaren var det aktiviteter på Östgötagården där vi båda var engagerade så därför satte vi så stort värde på att få vara tillsammans som familj på det här sättet.

Onsdagen bar det iväg till Göteborg. Naturligtvis ville vi se Sjöfartsmuseet, fika och äta middag på stan, göra ett besök i Vidors Radio och TV affär och sedan han stängt affären åka till hans fina villa, med en underbar trädgård, och träffa hans son och dotter.Där bjöds vi på varm smörgås, jordgubbar och grädde. Empatibenägen som jag är hade jag all möda att hålla tårarna borta då jag tänkte på den förlust de gjort när mamma Christina, efter bara några timmars sjukdom, ett par år tidigare så hastigt dog.  Klockan blev midnatt innan vi kom åter till Ljungskile.

Nästa dag var torsdag och vi bara njöt av att inte göra någonting.Att sitta i en husvagn och höra regnet smattra på taket, medan man spelar sällskapsspel och fikar. Det är inte dumt. På kvällen hade "Sommarkyrkan"sångstund på campingen och naturligtvis var vi där.
På fredagens kväll var vi med "Sommarkyrkan" vid sjön, där det bjöds på lite tävlingar och allmän trevnad.Vi var så nöjda med vårt campingliv.

Lördagen kom med sol och värme vilket vi tog vara på. Åt god mat och jordgubbar med grädde. Deltog i idrottstävlingar och lägerbål på kvällen.
Söndagen 23 juli bar det iväg hemåt.Nöjda och tacksamma för en härlig vilsam vecka med nya upplevelser."En underbar semestervecka", står det i mina anteckningar. När vi kom hem välkomnades vi av Kerstin med familj, som haft semester i Borensberg och stannade ytterligare ett par dagar.
För vår del började snart ännu en lägervecka på Östgötagården, men nu får det räcka med bloggskrivande för i kväll och jag säger Godnatt till er alla! Gud är god!