söndag 8 september 2013

70talet först i dag lördag 7 september2013.Vad händer i dag?

   Här har jag hjälp av Elsemarie och Raquel när jag gör mitt veckobesök på Vileborgs äldreboende.
De här flickorna älskade att sjunga och spela och det var roligt för de äldre  att lyssna till lite ungt folk. Jag var där en gång i veckan. Sjunger nästan aldrig numera, åtminstone inte i offentliga sammanhang och kan knappast fatta hur jag vågade spela gitarr och sjunga på två äldreboende varje vecka på den tiden.Pretantionerna var förstås ej så stora så de nöjde sig med det som bjöds. Kontakten med dem betydde kanske mer än sångavlyssnandet.Vi trivdes tillsammans.

Nu fortsätter jag med år 1978 och ser att Georg (med ena foten kvar i Frikyrkliga Studieförbundet ) hade en turne´ med NyDavid och hans dotter, som under en vecka hade koserter på olika platser i länet, då Georg var med och introducerade. De bodde hos oss hela veckan.                      

Från år 1977 fanns i Motala kommun en  skolpastor, anställd av svenska kyrkan och frikyrkorna.
Hon hade kontakt med elever i kommunens skolor genom regelbundna besök. Hade också träffar med lärarna. Ambitiös, uthållig, initiativrik blev hon en tillgång för de olika skolorna.
I skolan i Borensberg fanns det elever som var engagerade i kristna sammanhang och nu blev det naturligt för dem att med Pastor Lottas hjälp bilda "Kristna Skolgruppen,"något som redan fanns på en del skolor. En gång i veckan kom Lotta till Borensberg med buss från Motala. Vi bodde på Skolgatan och det föll sig naturligt att hon skulle komma in till oss för en fikastund på väg till skolan.   Det var alltid roligt att träffa henne och få höra om hennes arbete,se hennes material och uppläggning av jul och påskvandringar, för att göra dessa högtider till något extra, som alla barn fick ta del av och som är så viktigt att känna till.   Den vänskap med Lotta, som då etablerades fortsätter än i dag, till glädje för mej och Elsemarie
Elsemarie gick nu i sjätte klass och stortrivdes med livet. Ibland tog hon en tur med tåget till Örebro för att ha roligt med syskon och syskonbarn. Fick i Borensberg pianolektioner hos en duktig pianopedagog och lekte tillsammans med kompisar med Barbydockor. Var med på Östgötagården och ibland hos mormor.Gick till söndagsskolan i Salem, där Inga-Karin undervisade från Bibeln och
hjälpte ungdomarna vidare i sin tro på Gud.Än i dag talar Elsemarie om Inga-Karins stora betydelse för henne och hennes kamrater.

Ska nu berätta om dagen som i dag var! Jag gick vid lunchtid till min syster, som har ena handen gipsad. Lagade en god lunch, som vi åt tillsammans. Är  glad över att vi nu bor nära varandra, sedan hon flyttade hit från Växjö.
Ja, så kom det lilla"datorhaveriet"och jag kunde ej skriva mer i går kväll. Nu är det en ny dag och jag avslutar gårdagens blogg. I dag är det söndag med strålande sol och 14 grader redan på morgonen.
Kyrka? Nej ! I dag ska jag åka till Vivalla för att träffa några vänner som odlar kontakter med invandrare. Gud är med och det händer en del med människor som bor i området. I Bibeln står det att Guds rike består inte i ord utan i kraft. Jag älskar det ordet (1 Kor.4:20) . Även om Sverige tillhör de mest gudlösa länderna i världen så betyder det inte att Gud är borta. Det händer spännande saker hela tiden. Jesus lever och utför sina gärningar på vår jord än i dag. I den mån vi människor tillåter det.
Ska bli spännande att höra vad vännerna i gruppen har att berätta i dag.

Innan jag avslutar vill jag återkomma till gårdagen. Efter besöket hos min syster njöt jag på min kära altan med hammocken. Sov där i ett par timmar med en liten radioapparat bredvid mig. Sköna sommardagar i september månad!
Nu önskar jag er alla en bra dag och hoppas att,utan "datorhaveri," kunna berätta lite om hur min dag blev. Nu Närradion en stund.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar