fredag 6 september 2013

Fredag 6 september, begravning i Örebro.Barnbarn år 1978.

I dag var det begravning i Filadelfia. En fin och ljus begravning. Officiant var den avlidne mannens barnbarn. Han gjorde det så bra och erinrade om sin morfar och det långa liv han levt. Han fick tillsammans med sin fru i somras fira deras 60åriga bröllopsdag. Så mycket gott fanns att säga om denne man och allt var så äkta. Etthundrasextio personer fanns på plats.Många av våra gamla vänner som jag ej träffat på många år fanns med och det var gott att återse dem. Hela högtiden präglades av vissheten om återseende.En strimma av ljus i saknaden.

Det vackra sommarvädret finns kvar och gör oss nordbor så gott. Jag satt ute på altan i kväll. När jag gick in klockan 8 var det fortfarande 22 grader. Underbart! Fick meddelande i mobilen. "Nu åker vi. Huset är larmat."Till Växjö åkte de för att hälsa på de två "utflugna." Blir nog ett kärt återseende på båda sidor kan jag tro.

Jag ska nu visa ett par foton från tiden i Borensberg.

 Här de fem första barnbarnen  tillsammans medGeorg och mej och sedan kommer den sjätte, som vid den här tiden var några månader gammal.Nu skulle det dröja två och ett halvt år till nästa.

Petter heter jag.
Det blev besök nu och då av barn och barnbarn och Georg hade ofta sammanträden i Örebro då Elsemarie och jag följde med, så vi var tacksamma att färdsträckan inte var längre även om jag många gånger önskade finnas till för dem när barnvakt behövdes men avståndet gjorde att jag ej kunde. På födelsedagar träffades vi dock nästan alltid.
Som jag tidigare sagt så saknar jag dagböcker från de här åren men gjorde ändå lite anteckningar i mina fickdagböcker så jag hittar ett och annat korn där.
År 1978 började med fortsatt snöfall.  Massor, står det.Den 9 januari står det:" Skön dag.Sett på Ingemar Stenmark." Det var grejor det! I slutet av januari åkte vi till Stockholm.

På väg hem därifrån stannade vi i Örebro och firade Svens födelsedag.
Georg och jag fortsatte med våra jobb som vanligt. Besöken i vårt hem, ofta med övernattning, fortsatte och orsakade inga större problem. Vi var unga och friska.
På tal om det så är jag så tacksam för hälsan varje dag. Frisk och gammal skulle man kunna säga. Gud, jag tackar Dig!! Men nu ska jag ta kväll. Får se hur morgondagen blir. Hoppas på arbetsglädje!Sov gott! Gud är god och oföränderlig. Amen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar