lördag 30 juni 2012

Fortsättning på förra inlägget


Bilderna är från 1950 då Sven var ett halvt år.Pappa, mamma och Sven. Enda kortet med Sven och morfar.

Jag hann få med dessa foton innan hjälpen försvann ut på stan. Samtliga foton tagna år 1950.

Nu ska jag berätta om år 1951. Svens ett årsdag firades så klart men eftersom jag på den tiden inte skrev dagbok så har jag inget att berätta från den stora dagen.

Georg slutade sitt jobb hos Alfort & Cronholm på Nybrogatan och började hos sin far på Drottninggatan där hans fastighetsmäklarfirma låg. Jag var skeptisk men kunde inte mycket göra åt det. Ganska snart upptäckte Georg att detta yrke var han inte lämpad för och det stod klart att han måste hitta något annat jobb. En dag föll mina ögon på en annons just som jag skulle slänga en tidning. Visade den för Georg på kvällen. "Färghandelsföreståndare" söktes av en firma i Kil, Värmland.
Georg sökte jobbet och kort tid senare var vi där. Dåvarande affärsägaren hade köpt en färghandel i Stockholm. Kanske därtill påverkad av sin fru som ursprungligen kom från den staden. Att få en lägenhet i Stockholm var för dem ett problem.Att sälja affären i Kil var en lätt match eftersom butiksägarens bröder hade målerifirma och var villiga att köpa affären och behövde då en affärsföreståndare.

Att då få en sådan från Stockholm, beredd att lämna en trerumslägenhet där passade som hand i handske.

Nu skulle vi alltså lämna staden som vi älskade. Georg hade bott där som barn, då hans far var pastor i Elimförsamlingen på Östermalm. Efter några år i Västerås kom han åter dit i slutet av år 1943. Hamnade i samma kyrka som jag.

I manskören,damkören,strängmusiken, söndagsskolan, bibelskolan och för Georgs del något av allt i allo så var det många band som skulle slitas. Förutom banden till själva staden!!! Stockholm var på den tiden mer "harmonisk" än i dag.Vår stora stad.
Jag kom från lilla Figeholm i Småland och det hade sina sidor i början. Men o, vad jag trivdes! Har nog, efter det, känt mig mer eller mindre rotlös under årens lopp tills jag hamnade i Örebro. Där kan jag också känna att " det här är MIN stad".Här vill jag stanna.

Nu har det blivit kväll . Då jag tror mig veta att det inte bara är min "lillasyster",som läser min blogg som en "godnattsaga", så får ni den nu i god tid före "Jon Blund." Jag fortsätter i morgon innan jag gör uppehåll några dagar. Då hinner en del läsa ifatt om de vill. Nu önskar jag er alla en skön kväll.

Gott att veta att vi alla är älskade av Gud. Låt mig få avsluta med några verser från Ps.59. "Men jag vill sjunga om Din makt och jubla var morgon över Din nåd! ty Du var för mig en borg och en tillflykt när jag var i nöd.
Min starkhet,Dig vill jag lovsjunga, ty Gud är min borg, min nåderike Gud.Sov Gott!

1 kommentar: