tisdag 26 juni 2012

Träning och sol i Ö-bro2012.Stockholm 1951.


Går tillbaka där jag slutade gårdagens blogg. Jag påstod (något osäker) att Gud skulle ha sagt att efter syndafallet skulle det alltid vara sommar, höst, vinter och vår.Så här sa Han:"Så länge jorden består, skall härefter sådd och skörd, köld och värme,sommar och vinter, dag och natt aldrig upphöra." Står att läsa i 1 Mosebok, kapitel 8.Det är klart. På de breddgrader där arken startade och stannade har de väl ingen höst och vår kan jag tänka, men alltså kan vi vara säkra på att det alltid kommer att vara både vinter och sommar. Så jag fortsätter att tro på sommaren, även om termometern visar 14 grader denna junidag.

I alla fall kom jag iväg till träningen. Trodde att "ängeln" och hans syster sov när jag kom hem, men de var redan utflugna. Utan frukost! Via SMS fick jag veta att de försovit sig och hann ej med frukost. Hade bestämt en tid med en kompis på stan.

Middagen finns nu i grytor på spisen och lagad mat går att äta vid alla tider på dagen.Även nattetid.
Jag tog tag i vinterklädernas byte mot sommar dito. Men klar blir jag nog inte i dag. Allt går så sakta bara för att jag är gammal.

Går nu till Stockholm 1950. Som jag sagt tidigare vill jag helst inte komma in på år 1951 för att det var året då vi lämnade Stockholm och jag vill inte skriva om det.

I Gästboken kan jag se att vi hade många,många gäster också under hela 1950. Församlingen växte hela tiden. Mycket beroende på att det var den enda församlingen i Stockholm med anknytning till Örebromissionen.
Nu mullrar åskan och den är jag rädd för så jag tar en paus. OK. Det blev inget åskväder av stort format så nu ett par timmar senare fortsätter jag.
Stockholms Fria Baptistförsamling, som församlingen hette då Georg och jag kom till stan fick under vår tid namnet Korskyrkan, som den heter än i dag.
Ute i landet fanns många församlingar med anknytning till samfundet Örebromissionen
Och när ungdomar skulle studera i Stockholm eller börja arbeta där så var det naturligt att välja denna församling.Som f.ö. låg ganska centralt. Lätt att ta sig dit med spårvagn. Jag minns bara en enda i församlingen som hade bil på den tiden. Vi som var unga cyklade och så gick spårvagnarna med täta turer. Utom på söndagsmorgnarna när vi tidigt skulle åka till söndagsskolan.


Omkring nyår 50-51 började Georg ett nytt jobb. Därtill mer eller mindre övertalad av sin far. Ärligt talat trodde inte jag på att det skulle gå bra men ville inte heller göra motstånd,som ni nog förstår.Hans far ville att han skulle börja jobba hos honom som fastighetsmäklare.

Georgs far hade då haft företaget i sex år. Det blev inte så bra och Georg förstod ganska snart att det yrket inte passade honom.

En dag på vintern 51 fick vår lille Sven öroninflammation. Han skrek och hade tydligen väldigt ont.Det rann ur örat och vi måste åka till Södersjukhuset med honom. Efter några besök där pratade jag en dag med en sköterska som var med i kyrkan och hon frågade direkt om de inte givit Sven penicillin, som de gjorde på den läkarmottagning där hon jobbade. "De blir bra direkt, säg till att han ska ha det!" Jag hade aldrig hört talas om detta läkemedel men gjorde som hon sagt.

Läkaren, samma som vi haft tidigare, sa att han nog visste att "de blev bra av det", men att man måste vara försiktig för om Sven senare skulle få en allvarligare sjukdom visste man ej säkert att det då skulle hjälpa.I dessa dagar när penicillinet är på tal tänker jag på vad denne läkare sa.
Men visst fick jag som jag ville. Varje dag,jag tror en hel vecka, fick vi åka för att ta den där sprutan. Sven skrek men han blev snabbt frisk.

Han var då lite mer än ett år. Men en baksida av de där sprutorna var att när vi nästa gång skulle gå in i Charkuteriaffären för att handla skrek han och spjärnade emot vid åsynen av de vita rockarna. Efter några veckor var det glömt.

Läste i Ordspråksboken ett bra ord, som jag ger vidare."Den som förtrycker den arme smädar hans skapare, men den som förbarmar sig över de fattiga,ärar Honom."

Nu är det sovdags och jag säger God Natt till er alla. I morgon ska solen skina. Det gläds vi åt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar