fredag 1 juli 2016

Fredag 1 juli 2016.Ska ta lite nutid och lite forntid i kväll har jag tänkt.

Sol och regnskurar har bytt om varandra i dag. Kristin kom till lunch. Hon fick cykla hem i regn tror jag.
Satte mig i fåtöljen. BARA en liten stund. Somnade djupt tills det ringde på dörren och jag inte visste om det var natt eller dag men kom på benen i alla fall.

Ringde Stina och beställde fläderblomssaft. Den hade hon redan börjat tillverka. Hon vet att det är samma beställning år efter år. Hon är suverän på att få saften både god och hållbar.. Nu ser jag fram emot att få hämta flaskorna och se en skymt av mina barndomstrakter och mitt barndomshem.

Träningen blev det inget av i dag heller. Nu har hela veckan gått och jag har hittat på ursäkter varje dag. Usch och fy!

Nu har jag efter ett visst detektivarbete kommit fram till att om Forntid har jag ej skrivit sedan 7 juni. Alltså dags att fortsätta om år 1994 och börja med december månad.
Ser att Linn och jag leker. Hon låtsasringer till mej:"Ja e Pippi. Tommy kommer snart å hämtar mat hos dej. Annika e här." Jag, som för en stund lever i verkligheten ser något på golvet och säger till "Pippi": "Ta upp de där!"  "Nej, nej, dä ä ju svamp. Vi ä i skogen!"  Jamenvisst! Hur dum får en mormor vara?  Så roligt jag har haft med alla mina barnbarn! Vilka härliga minnen!

Jag dras tydligen med en envis förkylning. Tror inte att jag åt blåbär varje dag på den tiden, som jag gör i dag.
Torsdag 1 december.Ser i min dagbok att Elsemarie, Linn och jag handlar i Ekershallen. Linn går omkring med sin lilla vagn och Elsemarie kollar att rätt sorts varor hamnar i vagnen.
Plötsligt syns hon inte till. När Elsemarie och jag gått genom kassan och betalat för våra varor ser vi Linn sittande på soffan nära utgången, snällt väntande på oss. Vagnen med varorna höll hon i med båda händerna. Utan vidare hade hon gått igenom kassan och ingen hade reagerat. Hahaha!
Elsemarie tog med Linn och vagnen till kassan. Linn fick pengar att betala med och så kunde vi åka hem utan skulder.
Dagen därpå åkte Kerstin och jag till graven med krans och gravljus. Fikade sedan hos Kerstin i Annelund.
Till Andra advent hade jag fått upp ljusstakar hemma hos mej.Den kommande veckan bakar Linn och jag pepparkakor. På golvet, som Pippi gjorde.
8 december blev jag plötsligt fylld av arbetslust och hann med mycket både inom och utomhus. Så var då den långa förkylningstiden över! Tröttheten borta. Halleluja, står det i boken!!!
Lördag 10 dec åkte Elsa Nordenborg och jag med buss till Stockholm. Vilken dag! 10.000 personer var samlade till kvällsmötet klockan 18.00 En dag inför Gud!

Den 16 December var en stor dag då Kerstin tog sin sjuksköterskeexamen. Så högtidligt det var i Längbro kyrka.
En glad Kerstin möttes av sin man, Mikael,AnnaLena, Mattias,Magnus, Elsemarie, Linn, Filip, Ulla, Lennart, Stina,Raquel,  Ingmarie med dotter Helen och jag. En fin middag bestående av kassler, potatisgratäng och ostkaka, äkta småländsk, som Stina gjort, åt vi tillsammans hemma hos Kerstin och Awad. Dagen efter kom Sven och Maria med familj samt en del av oss som var där dagarna två.
21 dec. Till Hovsta. Bakar 4 sorters kakor.
Kvällen före julafton står det att vi åker till Hjortkvarn.
Julafton åt vi alla jullunch i Glottra hos Kerstin och Awad. Jag åkte med Sven och Maria till Hovsta och sov där. Skönt att ej vara ensam efter att ha haft trevligt med alla i familjen.

Detta var allt jag skrev om julen och sedan skrev jag inget mer det året. År 1994 läggs till handlingarna, som det heter. Sov Gott alla vänner. I morgon är det lördag och det ska regna! Om det blir så avstår jag från mitt tänkta besök på stan.
Nu har Linn ringt och berättat om den fina lägenheten i Växjö där hon i dag varit för att se den och hämta nycklarna. I morgon ska hon hyra en släpkärra och åka till Malmö och hämta en del av bohaget.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar