torsdag 21 juli 2016

Onsdag 20, torsdag 21 juli 2016. Så kom den, sommaren! 30 grader. Nu ska det planteras!


 Ja, det är inget att skryta med att plantorna fått vänta så länge på att komma i kärran. Allt är sent i år. Ja, alltså vad gäller min trädgård. Jag har inte samma ork som tidigare. Jag har i år valt bort tomatodling och planteringar i Balkonglådor. Sättpotatisen torkade bort i sin påse..Ogräset frodas. Alfons går tyst och stilla omkring på gräsmattan, dock! Tar med sig några svarta vinbär här och några röda där. Går in bland rabarbern, stannar där tills jag trycker på diverse knappar och han traskar på igen!

När svalkan i kväll gjort arbete i trädgården möjligt tänker jag mig dit för att utföra diverse sysslor.
Min gode vän och hjälpreda från Bosnien lämnade Sverige och mej för mer än ett år sedan. Det borde han inte ha gjort!
 Han  tittade in i trädgården emellanåt,gav lite av sin fritid tog en snabb runda i trädgården och cyklade iväg igen. Det var tider det!

Men nu till dagen i dag. Solen uppe tidigt. En underbar sommardag, 30 grader!
Var inviterad till morgonfika hos Elsemarie. Tog promenad dit utan rullator, Fikade på deras altan. Alla mina barn har härliga fikaplatser vid sina hus och jag med.
 Jag fick skjuts hem, uppsökte  min hammock på altan och sov där en timme. Elsemarie och Lasse åkte till goda vänner och badet i Vättern väntade dem. De stannar där ett par dagar.
 Ulla och Lennart åker i dagarna till Norrland, Kerstin och Awad till Skåne. Jag hade tänkt mig till Kingdom Camp i Sigtuna men, är just nu lite osäker gällande den resan. Ju äldre man blir ju mer tänkande innan man ger sig iväg. Har dock en del vänner, som kommer dit och roligt vore att träffa dem. Dessutom är det den
 andliga atmosfären, som där är rådande och välgörande! Som kristen trivs man med att få dela Gudsgemenskapen med andra. Vi är ett folk på vandring mot samma mål och vi förstår varandra så väl även om fler språk än svenska kan förekomma på dessa läger.

Min syster IngaMaj får vara kvar på sjukhuset över söndagen enligt Anders. Trött är hon men har gnistan kvar.

Gårdagen förgylldes med besök av två små söta flickor, som jag ska försöka få med på bild här i bloggen. Farmor Maria fotograferade och skickade den till mig för jag glömde att ta något foto. Det är roligt när bbbarnen hälsar på tillsammans med farfar och farmor. Vädret i går var lika fint som i dag.

Nu är det dags att ge sig ut och plantera. Förra året fixade Linn kärran med fina petunior, som stod lika fint hela sommaren. Den gången skedde planteringen före midsommar och petunior fanns.

Ja så har jag nu ett par timmar senare planterat klart i kärran och tryckt igång Alfons, som skötte sig så bra i kväll. Gick runt på gräsmattan en bra stund och när hans power var slut gick han hem för laddning. Där står han nu. Jag fick tanken att så är det med mig också. Jag måste också ha ny kraft och det får jag när jag umgås med Gud. Är stilla inför honom. Bara Vara! Tacka för allt gott han ger.Be honom om hjälp i mångt och mycket och veta att han inte är långt borta. Han vill mig väl!

Nu ska jag på altan avsluta denna stilla, sköna sommarkväll med att äta några nyplockade hallon med grädde! Fest! Sov Gott kära vänner!

I dag fick jag en lektion och anteckningar (en nödvändighet för mig när något nytt ska inläras) med 13 punkter där jag steg för steg ser hur Instagram fungerar och kanhända att jag någon gång kan titta in där också!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar