söndag 22 februari 2015

Söndag 22 februari 2015. Isak förenad med familjen.

I dag hämtades han, Isak. Hans glädje var stor.
Medan Lasse åkte för att handla tog Elsemarie och jag en kopp kaffe och jag fick veta lite om deras lillsemester. Hon berättade bl.a. om deras besök i Köpenhamn och Kristiania. En plats jag många gånger önskat att få komma till. Nu tändes ett litet hopp. Tänk om någon vill ta mig dit. Jag reser aldrig ensam numera men jag har barn som gärna reser dit deras mamma vill komma.
I Köpenhamn har jag varit många gånger men inte i Kristiania.

Alltnog, i dag vaknade vi klockan nio, Isak och jag. Han somnar gärna tidigt om kvällen och sover länge på morgonen.
Gudstjänsten från Frälsningsarmen i Västerås och i dag Daniel Wiklund som talare var så givande.
Efter det rattade jag in Närradion för studiogudstjänst från Brickebergskyrkan , Örebro.
Om jag inte går till kyrkan blir det två Gudstjänster på söndagarna.
När våren kommer tar jag nog en söndagspromenad till kyrkans förmiddagsgudstjänst.

Fick i dag veta att PerErik Boström, under nattsömnen slutat sitt liv på jorden. Vi var födda samma år.
Tänker på ungdomsåren i Stockholm, då vi tillhörde samma församling. Georg och Per-Erik sjöng i manskören.Vi umgicks som familjer. Församligen var ej så stor på den tiden så vi hade nära kontakt. Alla kände alla.
Barnvälsignelsen har jag i tidigare blogg nämnt om och även visat foto på. Per-Erik och Margit med sin första pojke, Christer,Per och Margit Hallin med sin första pojke, Per-Erik samt Georg och jag med vår första pojke, Sven.
Per-Erik återvände efter sina studier till Örebro och på 60-talet kom också vi till samma stad och kom att tillhöra samma kyrka som Per-Erik och Margit.

Jag tänker mycket ofta på umgdomsåren i Stockholm. Hur annorlunda livet var för unga familjer mot hur det är i dag. Tex. var det bara en av församlingens medlemmar som hade bil.  Det var spårvagn som gällde. Manskören i Korskyrkan var ofta anlitad  att sjunga i olika sammanhang. Georg, som spelade "basso" fick stå längst fram hos föraren med sitt stora instrument. Per-Erik och jag har ibland, då vi pratats vid,också vidrört den där tiden i Stockholm. Så fjärran från tid som i dag är. På gott och ont.
Så drar jag iväg i mina tankar igen, men det är väl det man får, när man bloggar.

Önskar er alla God Natt. Sov Gott! Lite tomt i kväll att ej ha en sängkamrat men i morgon bittida kommer han igen.
Ack, nu börjar "Dokument utifrån", som handlar om hur unga människor värvas till IS.
Några kommer hem igen men många är redo att dö.
En del föräldrar är förtvivlade över att se sina barn bli så indoktrinerade.
Jag ska försöka sova med en bön till Gud om förbarmande.
Fader vår,som är i Himmelen......
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar