lördag 21 februari 2015

Lördag 21 februari 2015.En liten blogg igen! Lite från år 1990..

Grannen hade hämtat morgontidningen och hälsade på Isak.
.
Tidigare i dag en fikastund med grannen, som vi träffade på vår morgonpromenad, Isak och jag. Semlebullar fanns i frysen så det blev semlefest och en pratstund.
På eftermiddagspromenaden hände sig att Isak började skälla utan att det fanns någon hund i närheten. Min syn har försämrats  men jag kunde ändå se något smått röra sig vid trottoarkanten en bit bort. Det var en råtta!
Isak fortsatte att skälla och råttan sprang. En  skata (tror jag det var) avlöste Isak. Råttan sprang iväg ut på gatan förföljd av skatan som dock gav upp.  Råttan sprang för fullt mitt i gatan ned mot stora trafikstråket. En mötande bil saktade in och råttan kilade vidare. Det såg verkligen så roligt ut och jag fick mig ett gott skratt. Isak också, tror jag! Undrar var råttan övernattar!
Jag tittar lite i mina block från år 1990. Hittar en sida, ligger lös, utan datum. Det jag skriver ger en liten tankeställare som vi alla bör ta till oss.
"Jag var ledsen och behövde prata med någon. Ringde en bekant. Kände på mig att det ej fanns tid för samtal. Ringde ännu en. Samma där.
Nu ska sägas att förutom att den sörjande är väldigt känslig så är det så att många finner det svårt om tex. den sörjande gråter eller upprepar sin berättelse gång på gång och då är det enklast att göra samtalet så kort som möjligt.

En av Georgs tidigare arbetskamrater ringde: "Stör jag? "  "Nej, nej , jag har tid", svarade jag.
Efter några inledande ord uträttas ärendet, som var anledning till samtalet, som snabbt avslutades.

Så klart har inte alla tid. Den som sörjer har massor av tid. Den som inte sörjer har ont om  tid.
Jag lärde mig mycket, som jag tidigare inte förstått, när det gäller hantering av sorg.
Framför allt att det inte är farligt att möta sörjande människor.
En handtryckning, ett par ord eller, som någon sa:"Får jag komma och gråta med dig?"

Men nu, mina vänner, står Isak här och undrar om jag inte vet vad klockan är slagen, så det finns bara ett att göra. Följa med till sovrummet och sova. Önskar er alla GodNatt!
Jag har i kväll bakat semlebullar och kanelbullar samt en sorts kakor. Detta måste tas om hand förstås men lite hundgodis till Isak så ger han sig nog till tåls.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar