onsdag 1 januari 2014

Nyårsdagen 2014. Jul 2013, kort sammanfattning.

Dörrklockan väckte mig ur mina vackra drömmar! Isak skällde, anande att han skulle bli hämtad om jag bara kom till dörren. Iklädd morgonrock stapplade jag ut i köket på väg mot hallen. En hastig blick på väggklockan sa mig att jag just upplevt något för första gången i mitt liv. Jag hade försovit mig på självaste Nyårsdagen!!! Uret visade på 11.40. Isak blev glad att få åka hem och jag hafsade fram:"Kom tillbaka om en stund!" Bestämt var att Nyårskonserten skulle avnjutas tillsammans med kaffe och av mig tillverkad Schwarzwaldtårta hemma hos den näraboende dottern med familj, icl. Isak.

Trettio minuter senare stod bilen åter utanför dörren, sista hand lagts för att få tårtan klar och jag med en blodtryckstablett (Tänk om min läkare Åsa bara visste!) i handen tågade in till väntande kaffet, tolv minuter försenad. Vad får jag höra? Jo, man hade ändrat tiden för Nyårskonserten och börjat redan klockan 11.15 men i stället förlängt den. Nyårskonserten från Wien har alltid i vår familj varit viktig, likaså Schwarzwaldtårtan, som på den tiden vi bodde i Lesjöfors på 60talet beställdes i mjölkaffären, kom från Karlstad med omlastning i Filipstad och leverans på Nyårsaftonens eftermiddag. Vår familj och våra gäster fikade och lyssnade mellan klockan 12 och 13 då backhoppen från Garmisch Partenkirchen började och Aladdinkartongen kom fram. Allt enligt tradition!

Nu har årets första dag snart tagit slut och jag har hunnit med trevlig lutfiskmiddag tillsammans med två väninnor, som återkommande har måltidsträffar hos varandra.
Är så tacksam för att jag åter känner mig "i form".

Men nu var det julsammandragningen ! Eftersom förkylningen slog till fyra veckor före julafton och förde en enorm trötthet med sig, som fick till följd att julstöket ej blev vad det borde vara, kändes det underbart att dagen före julafton få stänga dörren till hemmet och följa med Elsemarie, Lasse och barnen till Loka Brunn för att tillbringa julen där, utan bekymmer för någonting. Familjen hade uppgiften att tillsammans med en vänfamilj, för femte året i rad, stå för underhållningen under julhelgen. Fyra vuxna och sex "barn", ålder mellan 10 och 22 år, samtliga duktiga sångare och musikanter.
Det var fint att få lyssna till julens sånger och visor, få höra julevangeliet läsas och umgås med människor man ej tidigare träffat. Allt var så fantastiskt!

Nu är jag, konstigt nog, sömnig och sängen väntar. Känns bra att få komma igång med bloggen igen, så vi hörs i morgon. Hade tänkt avsluta med några rader ur en dikt av Nils Bolander. Den tar vi i morgon. Nu gläder jag mig åt att få gå vidare på det nya året tillsammans med Jesus, min bäste vän! Godnatt!
(Måste väl berätta att jag i morse försiktigt väcktes av Isaks tass redan klockan 6.18, gick ut en liten "kisspromenad", stannade uppe en timme för att då, överväldigad av sömnbehov, åter inta sängen som alltså fick vissa följder!)





Så är Kristian hos familjen Hallqvist på besök tillsammans med sin flickvän. Tror att hon kände sig välkommen hos oss alla. Grattis Kristian och Ulrika som funnit varandra!

1 kommentar:

  1. Jag försov mig jag också må du tro. Jag vaknade inte förrän halv 12. Men som tur var höll det ju på lite längre!! Kram från Anette, söder om Jkpg.

    SvaraRadera